Eerste ZEN weekend - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Eerste ZEN weekend - Reisverslag uit Soerabaja, Indonesië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Eerste ZEN weekend

Door: Tes & Mariek

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

10 April 2017 | Indonesië, Soerabaja

Zondag 9 april | Op naar een nieuwe week! Op dit moment zit team Kerstbal in het vliegtuig naar Semarang (Midden-Java) om vervolgens door de reizen naar de jungle (en stranden) van Jepara. De rest van de groep is net samengekomen en aangekomen in het hotel in Jakarta! De eerste duikjes in het zwembad zijn al genomen en de dobberaars genieten van de vleermuizen die boven het zwembad vliegen. Degene die hun “summer body” nog in Nederland hadden gelaten genoten met een glimlach van blijdschap van het Westerse eten op de menukaart.

De afgelopen dagen stond vooral in teken van ZEN. Het brein van de arpies heeft een overload aan informatie gekregen van de eerste week in Surabaya en ieder was daarom ook blij dat het vrijdag was! Bij de meeste groepjes was de vrijmibo begonnen rond een uurtje of 6 met een koud Bintangetje in het hotel (die we overigens moesten kopen in de supermarkt), waar de rest van de groep aansloot in een leuk en een minder cheap tentje dan de Rowan Setan om de hoek van het hotel. Even lekker lachen, biertjes drinken en spelletjes doen. We konden het niet te laat maken want we werden de volgende ochtend weer om 07.00 uur verwacht aan het ontbijt.

Rowan Setan is trouwens een eettentje waar sommige cultuurbarbaren (“de pizza-eters”) beter geen kijkje in de keuken kunnen nemen VOOR dat ze gegeten hebben. Het oude vrouwtje dat in de zwarte soep roerde had een geschatte leeftijd van 120, wat overeen lijkt te komen met het aantal jaren dat de keuken niet was schoongemaakt. Maar goed, het was erg lekker en “we are still standing”!

Zaterdag ochtend stond de bus om 08.00 uur klaar voor een dagtrip naar Malang! Malang is een kleinere stad ten zuiden van de grote stad Surabaya. De locals gaan in het weekend terug naar de kleinere en koelere steden om lekker te relaxen. Dat was dan ook zeker te merken aan de files! Gelukkig werden vergezeld door onze gids – Mister Moon – die met passie zijn verhalen vertelde aan “everybody” (Bahasa accent in slowmotion). Onderweg naar Malang zijn we gestopt voor een bezichtiging van een Hindoeïstische tempel, waar lokale studenten ons in het Engels vertelden over de geschiedenis. Op verzoek van Annabel was onze gids Moon zo lief om tussendoor met ons nog een rijstveld te bezoeken. Na vijf minuten lopen op het modderige paadje tussen de rijstvelden waren er al aardig wat kuiten besmeurd met modder. Toni met zijn witte linnen broek was toch wel echt de geluksvogel haha! Behalve de modderpret was het voor ons prachtig om te zien hoe de oudere, doch arme mensen zo gelukkig en blij zijn met hun bestaan en ons met open armen ontvangen.

Na het rijstveld kwamen we aan in Malang City, waar we afgezet werden bij een Indonesisch restaurant. Heerlijk eten! In Malang leidde Mister Moon ons de weg op de kronkelende straatjes van de lokale bloemen- en vogelmarkt. Van een fluor geverfd kuiken voor Pasen tot uil, kameleon en schildpad voor een slechts een paar Rupiah! Tijdens de lange terugrit konden we weer genieten van Toni’s spelletjesdrang met ‘30 seconds’ en grimmige gemaskerde dansende vrouwen langs de weg. Vlak voordat de bus bij het hotel arriveerde, heeft gids Moon nog een prachtig Javaans lied voor ons gezongen.

Aan de andere kant van Java heeft Team Raket (in Bandung) zich ook prima vermaakt! Na goede vrienden te zijn geworden met hun buddies zijn ze door hen op sleeptouw genomen naar een prachtige waterval, een theeplantage, de Tangkuban Perahu vulkaan en naar de hotsprings. Ze hebben zich zeker niet verveeld!

• 10 April 2017 - 19:41

Bert Langendam:

Heel goed. Lekker ontspannen na een drukke en enerverende week. Veel genieten in het weekend en jezelf weer opladen voor de komende week.
    Veel plezier en vooral veel succes voor iedereen.

• 11 April 2017 - 09:06

Nicolet Post:

Leuk geschreven, moest wel lachen om die keuken en dat oude vrouwtje. Lekker dat jullie ook ruimte hebben voor ontspanning. Veel plezier en succes met de afspraken.

• 12 April 2017 - 07:48

Els Koorn:

wat ontzettend leuk om jullie zo nog meer te kunnen volgen ik zou zeggen blijf schrijven

Verslag uit: Indonesië, Soerabaja

Zonder jou

24 April 2017

LAATSTE WEEKEND INDONESIE
Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008