No problem, no problem - Reisverslag uit Bangalore, India van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu No problem, no problem - Reisverslag uit Bangalore, India van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

No problem, no problem

Door: Rosemarijn Verdoorn

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

16 April 2014 | India, Bangalore

Inmiddels zitten we alweer twee en een halve week in India. En ondanks dat het land, de cultuur en de mensen zo anders zijn, heb ik toch wel het idee dat we allemaal al wel redelijk gewend zijn aan alles wat hier anders is.
Bijvoorbeeld aan onze dagelijkse taxi ritjes door Mumbai, wat iedere keer weer een uitdaging was. Een Indier zal nooit zeggen dat hij iets niet weet, hij zal hoogstens met zijn hoofd schudden, wat in principe alles kan betekenen.
Zo zal een taxi chauffeur ook nooit van te voren zeggen dat hij totaal de weg niet weet. Het is hier blijkbaar normaal om als taxi een willekeurige kant op te rijden om vervolgens iedere vijf minuten te stoppen om de weg te vragen in de hoop dat er toevallig iemand de weg weet. Het leuke hieraan is wel dat iedereen ook echt bereid is om te helpen en ons altijd wel een kant op stuurt. En hoe ongelooflijk ook, we zijn uiteindelijk toch elke keer weer op het juiste adres afgezet. ‘ No problem, no problem’.
Dat horen we hier wel vaker, de Indiers zijn ontzettend aardig en zijn bereid alles voor je te doen. Fastest route? ‘ No problem, no problem!’. Dat hadden we misschien niet moeten zeggen, vanaf dat moment gingen we namelijk een wedstrijdje aan met de ambulance..
Naast de spannende taxiritjes zitten we zelf in heel fijne hotels en gaan vooral langs bij bedrijven, en merken daardoor toch wel dat we een ietwat rooskleurig beeld van India meekrijgen. Maar als we om ons heen kijken zien we toch ook wel een andere werkelijkheid. Zoals open treinen, koeien op de weg, kindjes die van alles proberen te verkopen aan stilstaande auto’s en een chaos aan verkeer en vuil. En ondanks dat lijkt iedereen altijd vrolijk en maken ze nergens een probleem van.

Het is nu woensdag en we hebben al een paar dagen gehad in Bangalore. Bangalore is totaal anders: rustiger, schoner en goedkoper dan Mumbai. Wel merkten we dat het hier lastiger was om afspraken te maken. Als team VU hadden we het geluk dat er een medewerker van Randstad India al onze afspraken wilde inplannen, waardoor de afgelopen dagen gevuld waren met topafspraken. We konden het zelf niet geloven, maar hij wilde er echt niets voor terug. Vervolgens heeft hij ons vanavond ook nog eens getrakteerd op een heerlijk etentje bij een heel chill rooftop restaurant. No problem, no problem..

• 16 April 2014 - 21:33

Brigitte Lebbink-Burmanjer :

Beste ARP'ers,
    Al een aantal dagen controleer ik nogmaals mijn Inbox in de hoop een berichtje te vinden, maar niets tot vandaag. No problem, no problem!
    Maar toen stroomden de berichtjes binnen en waren het er ook ineens vijf!
    Opnieuw heb ik genoten van jullie uitgebreide en humoristische weergaven van het wel en gelukkig weinig wee in India.
    Van jullie zakenafspraken, de taxiritjes, de ervaringen met het pittige Indiase eten en met het uitgaansleven. Hoewel het laatste onderwerp wijselijk maar summier werd beschreven. Jullie (groot) ouders hoeven ten slotte ook niet alles te weten.
    Bangolore zit er bijna op voor jullie. Ik wens jullie allemaal een goede reis en een fijn verblijf in Delhi.

• 16 April 2014 - 21:47

Dick Hakenkruger {opa Van Rosemarijn}:

leuk stukje Roos uit het leven gegrepen Wat zal dat straks in ons nette en strak geregelde Holland weer anders zijn om gewoon weer colleges te volgen als gewoon burger zonder VIP status en weer te wonen
    in je eigen studentenhuisje De ervaringen welke je deze weken opdoet neem je verder je hele leven maar mooi mee wereldreizigers geweldig gewerkt Ga zo door hartelijke groeten aan al die kanjers

• 19 April 2014 - 10:25

Marie-Sophie:

Gaaf Roosje!! Geniet ervan

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008