Opstarten in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Opstarten in Shanghai - Reisverslag uit Shanghai, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Opstarten in Shanghai

Door: Ryan Audhoe

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

29 Maart 2011 | China, Shanghai

Maandag 28 maart 2011, de dag waarop het echte onderzoekswerk moest gaan beginnen. Op deze dag was vooral geen tijd voor een jetlag, kwart over 7 stipt werd iedereen gewekt. Net als de komende 5 weken stond het ontbijt om half 8 klaar. Lichtpuntje hierbij was dat de vrees van vele ARP’ers onnodig bleek, naast de gebakken rijst en noodles was ook brood en cruesli als ontbijt aanwezig. Zo stond er zelfs een kok (met blackberry en mondkap) klaar om een eitje voor ons te bakken, qua ontbijt hadden we dus niks te klagen. Na het ontbijt en een korte meeting met de groep vlogen de verschillende onderzoeksgroepen ieder hun eigen kant op. Er waren overal belangrijke afspraken gaande, die men in Nederland al had geregeld.

Op de eerste dag maakte iedereen al mee wat voor onverwachtse dingen er in Shanghai kunnen gebeuren. Want hoe reageer je als je onderweg naar een afspraak, commentaar krijgt van je teamgenoten dat je schoenen er niet zo netjes meer uitzien. Dan laat je die door de eerste de beste chinees ‘gratis’ poetsen, heel leuk en aardig tot je een rekening krijgt van 180 Yuan (gelijk aan 8 Big Mac Menu’s volgens de Andries-Index). Of je zit met een belangrijke zakenpartner te Dim Summen en je krijgt naast alle lekkernijen nog een van zijn favoriete gerechten voorgeschoteld, namelijk kippenvoeten. Vervolgens ga je naar een fabriek van een belangrijke partij in je onderzoek en je krijgt een tolk mee die opeens toch niet zo goed engels blijkt te spreken. Waarna je ergens anders met prive chauffeur naar een belangrijke groothandel gestuurd wordt (denk je) en vervolgens bij een of andere meubelboulevard beland. Ook om de taxi’s duidelijk te maken waar je naar toe moet, blijkt vaak handen en voeten werk.

Toen iedereen savonds weer thuis kwam was er niet veel tijd om bij te komen want we gingen direct uit eten. We gingen fonduen bij de Koreaan waar we binnen moeste komen via een kledingwinkel. Daar stond een grote bak soep met kruiden op tafel waar je van alle soorten vlees, vis en groenten in kan leggen. Zeker een unieke ervaring en heel gezellig om samen in een grote bak te koken. Daarna zat de pit er vol in want we gingen een nog klein drankje doen op de maandagavond. Bar Zapatas, locatie van de avond, was nog erg rustig om half 10. Toen wisten we nog niet dat het rond half 12 erg druk zou worden. We vonden het erg jammer dat we rond die tijd niet meer waren. Anders hadden we kunnen meemaken hoe er flink (op de bar) gedanst zou worden, hoe men bekenden uit Nederland had kunnen tegenkomen en hoe de eerste Chinese (en Mexicaan) werden gezoend. Aangezien ons ontbijt om half 8 weer klaar stond hebben wij als verantwoordelijke studenten uiteraard vroeg ons bed gezocht en niet genoten van dit feestje;)

• 29 Maart 2011 - 17:27

Patricia Hoogervorst:

Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt haar wel :-).
    Laat ik over die bar nou heel andere verhalen hebben gehoord. Iedereen kon toch nog aardig dansen op zijn/haar jetlag-benen. Goed gedaan hoor, je moet wel een beetje in beweging blijven om die hele eend en die kippenpoten weer weg te werken.

• 29 Maart 2011 - 18:08

Rutger:

Ey wat vet dat je dit bij gaat houden! Youri ging zeker voor de mexicaanse. Vraag die kok zn ping, dan kan je bestellingen vanuit je nest doorgeven!

• 29 Maart 2011 - 20:30

Bjorn:

Haha, super vet om te lezen! Standaard ging Youri voor de tequila chick... Keep us posted ;)

• 30 Maart 2011 - 10:57

Pim:

haha sounds like a good start!

p.s. leuk om ook te zien wie het stuk geschreven heeft de volgende keer.

Enjoy!

• 30 Maart 2011 - 12:07

Mark:

Dit kun je bovenaan zien Pim

• 30 Maart 2011 - 15:15

Mirjam Schieveld:

En nu nog wat foto's toevoegen...

• 06 April 2011 - 15:16

Paul:

Hai Mandy,
    Net deze site ontdekt via de facebook van je moeder. Moet dus nog ff teruglezen maar ga dat zeker doen. Succes daar en ik kom hier terug uiteraard om je avonturen te lezen.
    Groetjes van ons

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008