Vliegende start! - Reisverslag uit Shanghai, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Vliegende start! - Reisverslag uit Shanghai, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Vliegende start!

Door: Susanne van der Arend

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

30 Maart 2011 | China, Shanghai

Na de gezellige avond van maandag, moest er natuurlijk weer gewoon keihard worden gewerkt. Iedereen wakker geschud en weer om half acht aan het ontbijt! Daar stond onze lieve Chinese kok weer lekker eitjes te bakken. Ondertussen hier en daar al overleg met onderzoeksgroepjes tussen de toast en jam door is een mooi moment om alle planningen van de dag door te nemen.

Lunchen in taxi's en afspraken regelen gaan in een stroomversnelling, aangezien de netwerken als je eenmaal binnen bent bij diverse partijen ze tot nu toe redelijk behulpzaam zijn en voor je openstaan! Heerlijk dat netwerken en vooral genieten als ze meedenken met je :) Tot nu toe hebben de Guanxi netwerken vooral in het voordeel gewerkt. Het is de normaalste zaak van de wereld als er tijdens een diepgaand interview even de telefoon wordt gepakt en wordt gebeld om vervolgens weer wat mooie dingen te regelen! Ook niet gek om dat op dezelfde dag nog te doen, ze maken graag tijd. Directeuren, General Managers vinden ons Nederlandse studenten, maar wat interessant!
Helaas geldt dit niet in alle onderzoeksgebieden, dus we helpen elkaar intensief om de netwerken uit te breiden en ook voor elkaar ingangen te regelen.

Daarnaast zijn er diverse uitdagingen al aan bod gekomen, bijvoorbeeld een interview in vier talen volledig soepel doorstaan :) Multi tasken en focus zijn ook daarom ook geen overbodige luxe! Universiteiten blijken trouwens toch uit wat meer gebouwen te bestaan dan de VU... Een dorp is er niets bij!

Ook het verkeer blijkt toch net iets anders te werken; rood is geen rood maar altijd groen! Dat er tot aan je tenen wordt doorgereden is ook vrij normaal en op de snelweg ritsen er dan ook heel wat auto's van links en rechts in om zo snel mogelijk op plaats van bestemming te komen! Resulterend kwamen we onderweg bijvoorbeeld een botsing tegen aan de kant van de weg. Voor rijinstructeurs zou deze markt nog heel wat potentie hebben!

Gisteravond is er heerlijk gegeten bij een Aziatisch restaurant aan de Bund (voor als je geen shanghai kenner bent; dit is een rivier met prachtige skylines van wolkenkrabbers van Shanghai met lichtjes), bediening met mooie bijzondere kostuums (lees: kleurrijke prints, kimono's en rinkelende belletjes) en verse groenten waren goed verzorgd. Na afloop nog een kleine wandeling langs de Bund met een mini fotoshoot bij de rivier, de laatste interviews uitgewerkt en vervolgens heerlijk braaf gaan slapen om vervolgens fris aan een nieuwe dag te beginnen!

• 30 Maart 2011 - 19:53

Joop Van Schijndel:

Ik heb met veel belangstelling en plezier de eerste reisverslagen gelezen. Ik heb uit de gevoerde Skype gesprekken al vernomen dat er hard wordt gewerkt en dat alle onderzoeksgroepen flink aan het werk zijn. Wat mij nog wel bezig houdt is wat er precies te zien was in die ene bar waar jullie de lezer willen wijsmaken dat jullie daar te vroeg zijn weg gegaan:)) . Heel veel succes verder en tot skypes

• 01 April 2011 - 09:19

Lisette:

ha nichtje, wat een verhalen, het gaat heel snel allemaal en ben inderdaad ook erg benieuwd naar foto's. Dat zoenen van maandagavond sloeg toch niet op jou he???
    gr Lisette

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008