Yangshuo; hoge bergen en diepe dalen - Reisverslag uit Yangshou, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Yangshuo; hoge bergen en diepe dalen - Reisverslag uit Yangshou, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Yangshuo; hoge bergen en diepe dalen

Door: Jochem & Milou

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

24 April 2011 | China, Yangshou

We hadden een drukke week achter de rug. De afsluiting van Beijing en de midweekse vlucht naar Shenzhen had ons geen windeieren gelegd. De groep verlangde naar het “lange” weekend in Yangshuo. Na een nachttreinreis van 14 uur kwamen we aan in Gui Lin waarna we naar het resort in Yangshuo werden gebracht. Een opmerking tussendoor; de prijs voor het meest gore openbare toilet dat we deze reis hebben aangetroffen gaat naar het dampende open riool op de parkeerplaats voor het treinstation van Gui Lin. Het contrast was dan ook opmerkelijk toen we na deze ervaring aankwamen op ons verblijf van dit weekend, het Yangshuo resort. Yangshuo is een onvoorstelbaar rustgevend oord tussen de bergen. De rotsen torenen boven de stad uit met daar tussen een groen landschap met een kabbelende rivier. Een vijfsterren resort is eigenlijk overbodige luxe. Maja, er wordt hard gewerkt dus ook hard gechillt. Lekker weer; strak blauw met een rustige middagzon. Het grootste gedeelte van de groep zocht verkoeling aan het zwembad waar een pluim werd opgegooid en een biertje werd geklapt.

Na de vrije ochtend en middag stond er in de namiddag een boottocht gepland. Bij aankomst twijfelden we nogal of dit de juiste keuze was om de namiddag in te vullen. De aan een stuk door toeterende golfkarretjes volgepakt met Chinese toeristen leidde tot enige irritatie. Daarnaast leek het dat we letterlijk en figuurlijk de boot hadden gemist. Het volgepakte strand lag vol met boten wat ons toch een beetje deed denken aan het Beekse Bergen toerisme. De twijfel verdween toen we eenmaal in de boot zaten en uitkeken over het water en de rotsformaties. We kwamen zeer ontspannen de boot uit en daarna hebben we aan het water gegeten. Tnx Youri voor jouw bijzonder vermakelijke anekdotes tijdens dit etentje! Na het eten stond er nog een korte activiteit gepland: een bijzondere visvangst waarbij getrainde vogels worden gebruikt om de vissen uit het water te plukken. Daarna nog ff een fotosessie met de Mr. Miyagi van de visvangst en we konden richting hotel.

Na al deze ontspannende activiteiten waren de meesten waren nog niet klaar voor bed. Een chaotische uit de klauwen gelopen en uit de hand geëscaleerde slaapmuts leidde tot een gezellige avond op de kamers, openbare ruimtes en balkons van het resort. Yangshuoose nachten zijn lang...

Zondag zaten de meesten voor 10en met verwarde haren alweer aan het ontbijt. Niet omdat we zulke vroege vogels zijn na zo’n nacht, maar vooral omdat het ontbijt tot 10 uur duurde en er toch wat eten nodig was om iedereen op gang te krijgen. Iedereen was die dag zo vrij als een vogel. De helft van de groep koos ervoor om de roes uit te slapen aan de rand van het zwembad, terwijl de andere helft Tim en Sam op de voet volgden. Deze pioniers hadden een mooie deal gemaakt in het stadje: voor een tientje per scooter een hele middag op eigen houtje de buurt verkennen. Al snel trokken we off-road de bergen in en verkenden we de ruwe onbegaande paden rondom Yangshuo, al vrolijk zwaaiend en nihau-roepend naar de dorpelingen. Hier en daar even gestopt om van het uitzicht te genieten, met als klap op de vuurpijl een dansje bij wat jongeren in één van de dorpjes. Na dit boeiende tafereel kwamen we weer op de verharde wegen terecht waar het gaspedaal flink werd ingetrapt.

Als afsluiter hebben we lekker lang getafeld in het resort. Niet persé omdat we daar zelf zo’n zin in hadden, maar meer omdat koken voor 21 man voor het restaurant een flinke klus was. Gelukkig is er altijd nog de pluim om wat energie kwijt te raken. Na de bus, het vliegtuig en nog een bus kwamen we weer aan in Shenzhen, waar de volgende ochtend alweer onze laatst werkweek van start ging.

• 01 Mei 2011 - 11:33

Mirjam :

Hela hola, denk toch dat er heel wat uit te leggen valt wanneer jullie terug zijn en dat duurt niet lang meer.
    Pluim????? En waar zijn die enige fotö's van Mr.Miyagi en de visvangst.
    Plus een kleine greep uit de vermakelijke anekdotes van Youri. Ja ja een gemiste kans. Geniet nog van de laatste dagen.

• 01 Mei 2011 - 12:13

Desley:

Zeg Milou, heb je een nieuwe buddy?

• 02 Mei 2011 - 16:14

Annemieke:

Lieve allemaal, met heel veel plezier jullie reisverslagen gelezen. veel succes en plezier deze laatste week.
    Het was vast een reis om nooit te vergeten .Met open armen en mooi weer worden jullie terug verwacht.
    Hartelijke groet Annemieke, moeder van Jochem

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008
Totaal aantal bezoekers 221969