Intens Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Intens Jakarta - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Intens Jakarta

Door: Terry de Boer

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

20 April 2009 | Indonesië, Batavia

Aan alle trouwe ARP-fans,

Deze blog wordt geschreven vanuit mijn bedje na een zeer geslaagde avond stappen in de X2 Club in Jakarta met de hele groep, misschien is vier uur slaap toch wat kort..

Terugkijkend hebben mijn team (Sophie, Jurian, Susanne) en ik een heel enerverende
periode gehad. Zo hebben wij de mazzel gehad om onderzoek te kunnen doen in Singapore. Dit is echt een onwijs moderne stad (door ons ook wel vergeleken met Disneyland) waar alles gereguleerd wordt door de overheid en Engels de moedertaal is. Zo krijg je in Singapore een boete van SGD 150 voor het bezit van kauwgom en remmen de taxi-chauffeurs schrikachtig voor rood licht. Voor ons dus een onwijze cultuurshock bij aankomst in Jakarta, waar alles ook wel vaststaat in wetten en regels, maar niemand houdt zich hieraan. De verkeerschaos inclusief bijkomende smog is ongelovelijk en daarnaast is de armoede hier duidelijk zichtbaar op straat. De taalbarriere is hier ook veel groter, weinig mensen spreken goed engels. Daarbij is het wel veel meer een stad waar geleefd wordt en meer sfeer hangt dan in Singapore. Meer het ‘echte’ Azië dus..

Zaterdag was het mijn beurt om de groep te vermaken met een programma en hebben we overdag heerlijk ‘gechilled’. Even een dagje uitblazen zonder targets, deadlines, meetings, interviews of bedrijfsbezoeken. De meeste ARP-ers zijn de dag begonnen met een bezoekje aan het zwembad, de fitness, de openlucht yoga ruimte of een goede uitslaapsessie om wat verloren uurtjes in te halen. Het shoppen hier in de grote shopping malls is qua merken en uiterlijk een kruising tussen de P.C. Hooftstraat en de V&D, waar echt alles te verkrijgen is van Versace kleding en wajang poppen tot boerkini’s. We krijgen trouwens redelijk wat bekijks hier in Indonesië, niet heel vreemd als je bijvoorbeeld met drie gasten van ruim 1.90 m in het centrum rondloopt tussen de veel kleinere Indonesiërs.

Ook hebben sommige ARP-ers al ervaring gekregen met hoe de politie hier te werk gaat en betaald krijgt. Twee ARP-ers zaten in de taxi op weg naar het hotel hun laatste aankopen te bespreken toen de taxi plots stopte en een politie agent hun om ID vroeg. Na het overhandigen van een kopie ID wilde de beste man ‘money, money’. De taxichauffeur stond ondertussen even verderop een sigaretje te roken. Na het afkopen van deze plichtsgetrouwe agent,voor ongeveer 5 euro, reed de taxichauffeur zonder een woord hierover los te laten weer verder naar het hotel. Gelukkig hebben wij tijdens onze cultuurtraining in Nederland geleerd dat de meeste agenten hiermee het grootste deel van hun salaris verdienen en is er goed gereageerd.

’s Avonds hebben we heerlijk gegeten bij het Batavia Café in koloniaalse stijl. Sommigen van ons kwamen wat later in verband met een Javaanse bruiloft waar zij uitgenodigd waren!! Het hoogtepunt van de avond was zonder twijfel wel de X2 club in Jakarta. Echt een intens mooie club waar luxe en goede muziek op nummer 1 staan. Er was personeel om constant de grond te vegen, sigaretten aan te steken, glazen recht te zetten en op het toilet werden je handen bijna voor je gewassen. Ook de dames van lichte zeden waren druk bezig met hun acquisitie. Kortom een zeer vermakelijke en verdiende avond waar de hele ARP groep inclusief onze begeleidende docent Christer en vrienden van genoten hebben.

Tot slot nog een nieuwtje betreffende reisplanning. Aangezien er voor de meeste onderzoeksgroepen nog veel kansen liggen in Jakarta is besloten om hier 2 dagen langer te blijven, dus tot en met a.s. vrijdag in plaats van tot en met woensdag.

Tot zover deze update (op verzoek in het Nederlands)

Terry de Boer

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008
Totaal aantal bezoekers 221951