Time to relax! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Time to relax! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Time to relax!

Door: Rosan & Roberta

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

09 April 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Vrijdag

Na een lange en vermoeiende, maar goede week konden we ons verheugen op een relax, maar strak georganiseerd weekend. Eerst nog even de laatste dingen afmaken, transcribeerwerk en mailtjes beantwoorden.

Na het middaguur vertrokken we met twee vans naar een favela 40 km buiten Rio de Janeiro. Eenmaal daar aangekomen stond Nanko van Buuren, een vriendelijk en oud mannetje met zichtbaar veel status, op ons te wachten. In de jaren 90 is Nanko naar Brazilië vertrokken omdat hij onder de indruk was van de slechte en bedroefde levenssituatie van de bewoners van de favela’s van Rio de Janeiro. In 1989 richtte hij de organisatie IBISS (Braziliaans Instituut voor Innovatie in de Sociale Gezondheiszorg) op, de organisatie werkt aan de positieverbetering van de favela-bewoners.

Samen met Nanko en zijn amigo’s hebben wij de middag doorgebracht in een buurtcafé. Daar werden wij prinselijk bediend door de eigenaar van de kroeg, voor ons meneer seedorf vanwegen de opmerkelijke gelijkenissen met de voetballer en zijn toepasselijke T-shirt. Ondertussen vertelde Nanko over de pacificatie van de favela’s en de tientallen projecten die hij heeft opgezet. Wat opvallend was, is dat Nanko heel duidelijk wordt gerespecteerd door de buurtbewoners, er komt namelijk bijna niemand voorbij zonder hem gedag te zeggen.

Voor de afwisseling had Nanko acht motortaxis geregeld voor een ‘favela tour op zijn best’! De acht taxichauffeurs worden door Nanko ‘Soldados-nunca-mais’ (nooit meer een soldaat) genoemd. Deze jongens waren eerst in dienst van de drugsbaronnen (Soldados), maar werken nu samen met Nanko en zijn hun eigen baas. Om terug te komen op mijn verhaal, deze jongens kenden geen angst voor snelheid en manoeuvreerde langs de kleinste steegjes en straatjes. Een nooit te vergeten ervaring!

Wij hebben niet veel tijd gehad om alle nieuwe indrukken te verwerken, want de bus naar Paraty stond al klaar inclusief lekkere warme broodjes (niet voor Sec) voor onderweg. De reis duurde langer dan gepland vanwege weekendfile en wij zijn na zeven uren rijden aangekomen op onze bestemming. Moe of niet moe, deze dag werd netjes afgesloten met een drankje in het historisch centrum van Paraty!

Zaterdag

Voor het eerst hier in Brazilië kon er deze ochtend worden uitgeslapen. Pas om 9 uur werd het team bij het ontbijt verwacht, waar zelfs nog enige speling in zat! Wat een luxe. Gezien het feit dat het voor een aantal zelfs nog een kortere nacht was, dan de nachten tijdens de drukke werkweek, was deze luxe zeker niet overbodig.

Ook tijdens de zogenoemde ‘ontspanningsweekenden’ vind er elke ochtend even een briefing plaats, met deze keer zeer ontspannend nieuws! Op het programma stond namelijk een mooie tocht met onze privéschooner, een boot voor 52 personen die vertrok vanuit het haventje van Paraty. Het privéschip van ARP had de mogelijkheid om zelf te kiezen waar het team heen wilde gaan en zo werden ontzettend mooie eilanden en stranden in een jungleachtig gebied bezocht. De vissen en

schildpadden konden vanuit het warme, maar toch ook zeer afkoelende water worden bekeken via de snorkels die ook bij het schoonerpakket zaten.

Ook inclusief was een heerlijke lunch [een topvissie vers uit het water met salade en rijst] geserveerd aan boord met uitzicht op de mooie eilanden en onder de warme zon! Perfecte dag dus! Rond 16.30 moesten wij deze boot helaas weer verlaten en dit ging gepaard met de eerste spatten regen, nét geluk gehad dus!

Rond half 8 werd er pas verzameld in het hotel, dus in de tussentijd zelfs een moment waarop helemaal niks gepland stond, ook wel eens lekker! Uiteraard moest er natuurlijk wel nog even gewinkeld worden voor een cadeautje voor de jarige job van zondag, wat alvast vlak voor het eten even gevierd werd!

In de avond werd weer een heerlijke zeemaaltijd voorgeschoteld met live muziek op de achtergrond, werd er nog een keer gezongen voor Gerben en er was zelfs nog een extra dessert voor de beste man geregeld!

Na het diner weer terug richting de bekende plek voor een cocktail en andere drankjes en rond 12.00 voor de derde keer nog maar een keertje zingen dan! Een goed begin van onze relaxdagen!!

Zondag

Laatste kans om bij te slapen! De meeste hebben riant uitslapen en na een ontbijt (wat eigenlijk tot half 11 geserveerd werd maar uitgebreid werd naar 12.00) vertrok de helft richting Jabaquara, een strand met ontzettend mooi uitzicht. Geluncht bij een Italiaans restaurantje; van friet tot krab en salade tot muesli.

Vervolgens weer een mooie busreis voor de boeg, waarbij 26 man ernstig werden gestoord door een bijzondere lucht… De odeur was zo heftig dat we een tussenstop moesten maken: een snelwegwegrestaurant vol met luidruchtige en half naakte Brazilianen (zeer genuanceerd ). De dames achter de balie schroomden niet om hun fantasieën over onze ARP-jongens te delen.

Na deze cultuurschok konden wij onze reis doorzetten. Teruggekomen bij het hotel kon er wederom weer worden ingecheckt en de koffers werden weer uitgepakt. De laatste dingen nog even regelen om de maandag weer vol energie aan de slag te kunnen gaan!

• 09 April 2013 - 11:33

Mieke Snel:

Wat een ervaringen in de favela's! Vorig jaar was er een tv- special over deze Nanko van Buuren. Wat een geweldig initiatief van deze man en geweldig dat hij dit met julie wil delen. Gelukkig is er veel ontspanning naast alle inspanningen.

• 09 April 2013 - 17:26

Johan Neeleman Sr.:

Jullie doen onvergetelijke ervaringen op daar kun je blij mee zijn. Ik vind het boeiend om te lezen.

• 19 April 2013 - 23:45

Jamilla:

Hahaha elke keer hele korte berichten en als Rosan iets schrijft is het meteen weer een lap tekst ;)

Geweldige verhalen..ook heel veel herkenbare dingen in vergelijking met Ghana.

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008