Rio, ons thuis - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Rio, ons thuis - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Rio, ons thuis

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

05 April 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Na bijna een week in Rio noemen we het hotel al thuis en plannen we voor elke afspraak voor het onverwachte. Wellicht dingen waar we aan moeten wennen nu we consultant zijn, dus dat doen we dan ook.

Als ARP groep hebben wij van het Hotel aan de Copacabana onze vesting gemaakt. Elk beschikbaar plekje waar gewerkt kan worden wordt door ons benut en bijna het gehele stroomnetwerk van het hotel wordt met reisstekkers omgevormd zodat we al onze meegenomen apparaten kunnen gebruiken. De straten van Rio zijn ons slagveld. Lijkt me verstandig om een aantal mensen nu even gerust te stellen: ik zie het als een academisch en onderzoeks slagveld. Er vallen, tot nu toe, nog geen verwondingen al zijn er al aardig wat blarenpleisters doorheen gegaan in de afgelopen dagen. Elk soort vervoersmiddel dat er in Rio beschikbaar is wordt door ons benut, van metro tot metrobus en van taxi tot een avond vierdaagse achtige wandeling. Op deze manier kunnen we elke uithoek van Rio bereiken en kunnen we ons goed voorbereiden op wat er gaat komen in Sao Paulo.

Voor veel mensen in onze groep is dit de eerste kennismaking met business doen in een ander land. Afgelopen maandag zijn wij met z’n allen met volle overgave het diepe bad van business doen in Brazilië ingesprongen. Hoe lang je ook kan voorbereiden en hoeveel mensen ook hebben verteld over hoe het zal gaan als je er eenmaal bent, pas als je de Braziliaanse wind door je haren hebt waaien, pas dan kom je er echt achter wat business doen in Brazilië betekent.

De grootste barrière waar we niet heel veel aan kunnen doen is de taal. Gelukkig is de Braziliaanse vocabulaire van een aantal van ons van een dergelijk niveau dat we ons zeker kunnen redden. In gevallen waar we dat niet kunnen is er altijd de mogelijkheid om de diensten van een tolk te gebruiken. Je moet er dan wel op letten dat de tolk het gesprek niet overneemt, want Brazilianen houden van slap ouwehoeren.
Tijd is een mooi, maar overgewaardeerd begrip volgens de Brazilianen. Het wordt nog net niet zo opgevat als bij de Noorderburen van Brazilië, maar erg veel waarde hecht de Braziliaan er niet aan. Voor ons Hollanders is tijd daarentegen bepalend in ons leven. Zoals je kan begrijpen zorgt dit voor wat frictie.

Als we zo door gaan met ons aanpassen aan de Braziliaanse bedrijfscultuur denk ik dat het erg leuk en gezellig zal zijn om met ons allemaal een business meeting te hebben als we weer in Nederland zijn, maar over business zullen we het niet hebben.
Om dit te voorkomen doen we er alles aan om een mooie mix te vinden tussen de Hollandse directheid en de Braziliaanse gezelligheid, want om onze onderzoeken tot een succesvol einde te brengen zijn beiden nodig.

• 07 April 2013 - 00:17

Joost Van Berkel:

Ha allen,

Al zondag hier en zaterdagavond feestavond bij jullie? Of allemaal toch wel moe van een week echt werken in plaats van studenten-sta-op-en-ga-niet-naar-je-bed-tijden. Cursus Spaans de volgende keer vooraf? Zondag naar de beach? Hier wordt het misschien wel 10 graden met geen wind, dus fietsen!

Geniet ze maar weer
    Joost

• 07 April 2013 - 04:17

Simone:

Hallo allemaal!

Yes, eindelijk weer een ARP-stuk. Ik keek er naar uit.
    Complimenten voor de schrijver van het stuk.
    Leuk om te lezen wat jullie ervaringen zijn en wat een verschillen met Nederland.

Gerben, ik begreep dat je jarig bent! Nu NL tijd voor mij in ieder geval wel, bij jullie duurt het nog 45 minuten. Bij deze: gefeliciteerd!! Ze zorgen vast dat je je jarig voelt vandaag.

Geniet van alles wat jullie meemaken.

Zorg goed voor elkaar, natuurlijk een beetje extra voor Rudolph.

Groetjes Simone

• 07 April 2013 - 05:31

Nienke:

Joost, In Brazilie spreken ze Portugees :)

• 08 April 2013 - 15:22

Tomas Bloem:

Succes Rosan en de rest!

• 08 April 2013 - 20:47

Jeannette En Jeroen:

Wat een leuk verslag. We kunnen ons voorstellen dat jullie het helemaal naar jullie zin hebben, Het succes komt er als vanzelf achteraan. Veel succes met de spijkers met koppen.

• 09 April 2013 - 01:30

SebastianVU:

Oi tudo bem?
    Checken jullie je emails van info@arp-vu.nl nog?
    Ik heb wellicht iets voor jullie in São Paulo de komende dagen.
    Groet, Sebastian (Premaster marketing VU)

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008