Met geen pen te beschrijven - Reisverslag uit Beijing, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Met geen pen te beschrijven - Reisverslag uit Beijing, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Met geen pen te beschrijven

Door: Jochem

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

17 April 2011 | China, Beijing

Vandaag was het genieten. Eindelijk een kans om echt Beijing te leren kennen, op onze eerste vrije dag in deze uitgestrekte stad. Een doorsnee ARPer ziet de stad doordeweeks eigenlijk alleen maar vanuit de taxi op weg naar afspraken. Vooral de weekenden worden gebruikt voor de sights, sounds, and smells. Het grootste gedeelte van de groep heeft de ochtend gebruikt om de verboden stad te bezoeken. De verboden stad ligt in het midden van de centrale as van Beijing. Chinezen hechten waarde aan symmetrie en het middelpunt. Direct vertaald betekend China land van het midden en alle gebouwen van betekenis liggen op de centrale as van Beijing. De verboden stad is een onvoorstelbaar bouwwerk van tientallen voetbalvelden groot en gebouwd binnen 14 jaar, door 1 miljoen slaven. Snel bouwen konden ze dus toen ook al. Met geen pen te beschrijven
Na de verboden stad zijn we met het grootste gedeelte van de groep op de fiets gestapt voor een fietstocht door de Hutongs, de oude Chinese volksbuurten. Dit was wat mij betreft 1 van de hoogtepunten. Je ziet een stad pas echt goed als je de fiets pakt. Drie uur lang hebben we ons door de smalle steegjes van de Chinese achterbuurten gewurmd. Straatleven, Jan met de pet, en een aantal bezienswaardigheden die binnen de Hutongs liggen. Als kers op de taart zijn we geëindigd op het voorplein van de verboden stad, waar Ryan nog een mooie klapper maakte (gelukkig alleen een deuk in het zelfvertrouwen). Vervolgens zijn we langs het plein van de hemelse vrede terug gefietst. Voorlangs de foto van Chairman Mao, die de 30 tot 50 duizend dagelijkse toeristen van de verboden stad nog steeds overziet vanaf de eerste poort naar het voorplein.
De dag werd afgesloten met een wel heel bijzondere culinaire ervaring. De Beijing snack streetmarket biedt de meest uiteenlopende exotische happen die zeker niet op de Cuyp te vinden zijn. Een eervolle vermelding voor Tim, Thomas, Hugo, Arne, Sam, Youri, Ryan, Just, Milou en ondergetekende. Slang, schorpioen, schapen testikel, hond, kat, larven en zeepaardje stonden op het menu. Menig Hollander zou gruwelen bij dit soort versnaperingen. Wij hebben inmiddels deze reis geleerd te focussen op de smaak en daar valt ook wat voor te zeggen.

Tot slot een aantal opmerkingen over de reis. Tot dus ver is het een onvoorstelbaar bijzondere ervaring. Door de combinatie van werk en ongelofelijk veel plezier leer je China op een unieke manier kennen. De groep haalt energie uit elkaar en de nieuwe indrukken die we elke dag tegenkomen. Het ARP is eigenlijk met geen pen te beschrijven maar via deze weg doen we toch een poging.
Grtz

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008