De Koreaanse cultuur?! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu De Koreaanse cultuur?! - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

De Koreaanse cultuur?!

Door: Mariella Brockhoff

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

15 April 2010 | Zuid-Korea, Seoel

Hoii lezers,

De hele groep is druk bezig met het uitvoeren van alle onderzoeken, veel vrije tijd om het land echt te leren kennen hebben we helaas niet… Hoewel Seoel vrij westers aan doet, hoge gebouwen, veel bekende winkels etc. zijn er hier toch een aantal dingen die gewoon eenmaal anders zijn als in Nederland! De Koreaanse cultuur is op een of andere manier heel moeilijk om te omschrijven, heel gek is dat. Maar ik ga jullie proberen een indruk te geven van hoe het dagelijks leven hier is. Hierbij het een en ander over onze ervaringen met Korea:

• De stad is echt ontzettend schoon. Heel bizar als je, je bedenkt hoeveel mensen hier wonen en er nergens een prullenbak te bekennen is. Ze hebben dan ook geen last van ongedierte. Heb nog geen vliegen, muizen of ratten kunnen ontdekken.
• De mensen hier heten vrijwel altijd Meneer Lee, Kim of Park. (Als je het niet zeker weet kun je altijd een gok wagen want meer namen zijn er bijna niet!)
• Pas als je hier bent realiseer je, je hoe belangrijk je afkomst en titel is. Koreanen gaan zeer respectvol om met visitekaartjes. Zelfs studenten hebben een visitekaartje! Vanuit de cultuur wordt hier vrij anders omgegaan met blanke mensen, op een bepaalde manier kijken ze een beetje tegen je op. Het feit dat je blank bent geeft je wel een voordeel in sommige gevallen. Je merkt dat blank zijn een schoonheidsideaal is. In alle potjes gezichtscrème zit whitening.
• Het aantal Engels sprekende mensen is hier gek genoeg voor zo’n ontwikkelde stad op 1 hand te tellen. Het komt veelvuldig voor dat de hoorn meteen op de haak wordt gelegd. Gelukkig hebben we zeer behulpzame studenten die voor ons willen tolken! Verder zie je hier weinig toeristen. Twee mensen uit onze groep werden voor paparazzi aangezien en hebben de meest beroemde popgroep van Korea op de foto gezet.
• De verkeersregels op de stoep roepen hier veel verwarring op. Iedereen loopt letterlijk dwars door elkaar. Als een doolhof waan je, je door alle mensen heen. Blijf vooral rechtdoor lopen, de aanhouder wint! Besluit je over te steken dan neem je een tunnel onder de grond door en kom je langs allerlei winkels. Het verkeer rijdt hier kris kras door elkaar, op zich is dat niet veel anders als in andere Aziatische landen. Behalve dan dat het hier echt alleen maar auto’s zijn en weinig scooters, dus ontstaan er vaak hele gevaarlijke situaties. De meeste taxi’s halen links en rechts in, switchen continu van baan en duwen hun auto’s overal tussen. Ze rijden 80 op plekken waar je in Nederland 40 aan zou houden en een rood stoplicht betekent niet perse dat je moet stoppen. Daarom hebben ze hier in de avondspits verkeersregelaars! Ze hebben hier verder geen straatnamen. Leg dan maar eens aan een taxi chauffeur uit waar je woont! Je moet voor je oriëntatie speciale gebouwen en metro stations onthouden.
• Bijna iedereen die in de metro zit, slaapt. Verder heb je nog speciale zitplaatsen voor ouderen en zwangere. Hier houdt men zich strikt aan. De metro is hier overigs nooit vol, er kunnen altijd meer mensen bij, een beetje duwen hoort daarbij. Heerlijk als al deze mensen naar Kimchie ruiken, lees dat is niet onze favoriete hap in Korea.
• Koreanen noemen niet vaak genoeg dat je very beauiful bent en er very strong uitziet. Laatst kregen we in de metro de vraag hoeveel melk we precies drinken. Want we zijn allemaal zo ontzettend lang..
• Je ziet vaak mensen dronken op een stoep randje zitten of op een trap naar de subway zitten.
• Koreanen hebben soms hele andere kledingstijlen. Zo heb je hier couple outfits, mannen en vrouwen kleding zijn dan precies op elkaar afgestemd. Micky Mouse en Hello Kitty komen ook veelvuldig voor in het straat beeld. Je hebt ze in allerlei soorten en maten geschikt voor leeftijd tot 50 jaar. De mannen zijn hier zeer apart gekleed. Heel mode bewust volgens Koreanen. In Nederland denken we wel wat anders over mannen strakke broeken. Als je een grote schoenmaat heb moet je, je schoenen goed in de gaten houden. Die worden hier namelijk bijna niet verkocht dus dan heb je een echt groot probleem als ze aan het eind van de avond verdwenen zijn.
• De hele stad is vol gehangen met gekleurde neon lichten. Las Vegas is er niets bij. In ieder restaurant hangen tl-buizen. Sfeer verlichtingen kennen ze niet echt. Ze knippen hier hun groente en vlees! Verder eten ze hier levende octopus. Je krijgt dan een levende tentakel met zuignappen in je mond en die wordt dan tegelijkertijd afgeknipt. Met trots kan ik zeggen dat ik geen idee heb hoe dat precies is!
• Kijk trouwens niet gek op als mensen smakken tijdens het eten, roggelen in de metro en spugen op de grond.
* Mocht je op zoek zijn naar een club dan wordt het lastig. Soms zien panden en zeer verlaten uit en dan moet je op goed geluk gewoon naar binnen lopen. Neem dan 5 trappen naar beneden en voor je het weet sta je in een mega grote lounge bar of club. Een fooi geven is hier overigens onbeleefd. Het dansen hier in clubs gaat ook een beetje anders. Iedereen hier danst met zijn gezicht naar de dj toe. Heel bizar om te zien. Maar wel makkelijk om de Nederlanders er tussen uit te vissen, die staan er met de rug naartoe.

Tot zover waren dit mijn bevindingen van Korea.
Tijdens mijn dag (dinsdag) als dagvoorzitter had ik ervoor gekozen om bij een Thai in Itaewon (beste Thai van Seoul) te gaan eten. Ondanks dat er wel wat logistieke problemen, sommige konden het restaurant niet vinden en andere stonden in de file, hebben we heerlijk gegeten. Daarna hebben nog gezellig in een bar een drankje gedaan.

Groetjes,
Mariella

• 15 April 2010 - 13:31

Melissa:

Zo te zien gaat het daar allemaal super goed ;)! Kip (Amy) --> ik laat wel even weten waar wij met IBR Groningen heen gaan als het bekend is ;)! Veel plezier nog en we missen je hier hoor!

-x-

• 15 April 2010 - 21:32

Stephanie (ARP 2009):

Heb net even alle verhalen bijgelezen. Klinkt ontzettend gaaf en alsof het allemaal goed gaat. Geniet er nog van en veel succes met de opdrachten nog!

• 29 April 2010 - 08:36

Imelda:

Heel informatief al die gebruiken en gewoonten. Ik kan nu zo naar Zuid Korea.