Een weekend vol ZEN - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Een weekend vol ZEN - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Een weekend vol ZEN

Door: Madeleine

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

17 April 2017 | Indonesië, Batavia

Een kijkje in de keuken bij commissie ZEN

Dit weekend beloofde een heerlijk ZEN-weekend te worden, waar menig arpie naar uit heeft gekeken. We verwisselde namelijk “de zaak” (lees: de lobby) voor één van de Thousand Islands! En niet zomaar één… Anton en Fleijten hadden zichzelf overtroffen en presenteerden de bestemming Sepa Island!

Op zaterdagochtend om 6:00 verzamelden we al voor het ontbijt (welkom terug Tessa, Lieke en Lars). Voor de ZEN-commissie is het altijd even spannend hoe iedereen wakker wordt, maar gelukkig – de sfeer zit er goed in. Met dank aan Uber krijgen we het zelfs voor elkaar om op tijd bij de boot te komen, het is toch altijd weer een wedstrijd tegen het verkeer in Jakarta.

Om 7:30 staan we klaar om te vertrekken met de boot. Deze boottocht was prachtig aangezien we langs alle eilandjes raceten, maar liet ons ook een van de nadelen van deze grote stad zien. Het is verbazingwekkend om te zien hoe vervuild het water en de omgeving hier is – van alle soorten plastic dat in grote getalen langs kwam drijven tot drijvende matrassen en meubelstukken. Met het uitzoeken van één van de duizend eilanden, werd ons om deze reden aangeraden om een eiland te nemen wat zo ver mogelijk van Jakarta afligt. Zo gezegd zo gedaan, Sepa Island ligt een goede anderhalf uur met de boot vanaf Jakarta en is daarmee een van de verste eilanden van dit archipel.

De boot was eigenlijk wel een dingetje op zich. De oude Vincent II had drie delen waar we konden zitten en de kapitein voer met enkel een kompasje. Deel 1 was bij de kapitein waar je kon genieten van het uitzicht, de wind en natuurlijk de herrie van de motor. Deel 2 was achter op het dek, waar vijf mensen in het zonnetje konden zitten tussen de benzinelucht. Deel 3 was in de hut, wat een interieur had dat aandeed als een foute club. Met DJ Pjotr werd dit gelukkig ook werkelijkheid. Met de overgebleven 12 arpies werd de hut omgedoopt tot karaoke hok met een swingende Fleijten en Anton als gevolg. Het voordeel was dat de boot zoveel herrie maakte dat buiten de valse tonen niet gehoord werden, waardoor iedereen met een heerlijk schorre keel even later de boot verliet. Al met al, zelfs om half 8 ‘s ochtends zat de sfeer er al heel goed in.

Het was uiteindelijk 9 uur toen we aankwamen op Sepa Island. Zodra de motor van de boot uitging, ontdekten we een oase van rust. Een welkome afwisseling van de drukte en hectiek van Jakarta. De zee was lichtblauw en kraakhelder, het strand was parelwit en verder was er een jungle aan bomen en gekke dieren. Kortom het was een paradijsje. Het eilandje was vrij klein – je kunt het met een halfuurtje rondlopen – en omringt door andere eilandjes wat voor een prachtig idyllisch uitzicht zorgde. We werden lief ontvangen door de eilandbewoners en iedereen was gelijk in zijn element. Na een kleine wandeling van 5 minuten zagen we in de verte een strandje… met bedjes… Ik weet niet wat die eilandbewoners gedacht hebben, maar ik ben toch wel heel benieuwd hoe het eruit heeft gezien dat opeens 19 reflecterend witte studenten voorbij kwamen sprinten voor een bedje. Dat was ook meteen de meeste inspanning van de dag. Nadat iedereen een bedje had veroverd, kon het zwemmen, snorkelen, en bier drinken pas echt beginnen! Ondanks dat iedereen zich keurig had ingesmeerd met zonnebrand, is 90% van de arpies finaal verbrand, maar dat mocht de pret niet drukken. Het ultieme hoogtepunt van het eiland was Bart zijn nieuwe vriend: krarpie (krab+arpie), ze waren onafscheidelijk. Verder zijn we nog door een aantal vissen gebeten, hebben we schildpadden gezien, dolfijnen gezien, gepraat met de locals, nemo’s gespot, geslapen, en fotoshoots gedaan. Nadat ik met Fabian, Max en Floris een rondje over het eiland heb gelopen om wat beeldmateriaal te verzamelen, ben ik er achter gekomen dat mannen ijdeler zijn op foto’s dan vrouwen. Gelukkig waren we uiteindelijk wel nog op tijd voor de lunch inclusief liveband.

Na de terugreis met de boot te hebben overleefd (vergelijkbaar met de heenreis), hebben we nog een taxirace teruggedaan naar het hotel. Hier snel omgekleed naar fancy jurkjes en door naar het feestje. Annemarie en Marieke hadden namelijk één van de meest fancy skylounges van de stad uitgezocht om de dag geheel in stijl af te sluiten met de geweldige skyline van Jakarta op de achtergrond. Eerst even eten bij de Thai, en daarna gelijk door naar de 49e verdieping voor de Cloud Lounge.

Op zondag hadden we tijd om – voor het eerst deze reis – uit te slapen!! Dit is dan ook goed gebeurd. Waar de ene helft op avontuur ging om de backpackers straat te zoeken (wel straat gevonden, geen backpackers), bleef de rest in het hotel om Feyenoord met 2-0 te zien winnen van FC Utrecht :)

Missie geslaagd: iedereen is ZEN voor komende week Jakarta!!

Thanks zennies, jullie zijn top!

Liefs, Madeleine

• 17 April 2017 - 08:25

Bert Langendam:

Wederom een leuk verslag. Lekker genieten. Het komt jullie toe.

• 19 April 2017 - 06:52

Carol:

Heerlijk om te lezen , dat jullie zo genoten hebben van het weekend! Leuk ook om wat foto's te zien. Zet er gerust meer op!Succes de komende weken ! Groetjes

• 19 April 2017 - 23:20

Zonder jou

24 April 2017

LAATSTE WEEKEND INDONESIE
Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008