Mr. Stokman - Reisverslag uit Sjanghai, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Mr. Stokman - Reisverslag uit Sjanghai, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Mr. Stokman

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

06 April 2016 | China, Sjanghai

Woensdag 6 April begon even wat anders dan veel van de andere dagen van deze reis. Normaal gesproken was het de afspraak om met z’n allen om stipt 7.30 aan het ontbijt te zitten om met z’n allen te eten en na afloop te luisteren naar de dagvoorzitter die vertelde over de plannen van de dag. Echter, vandaag waren er veel vroege afspraken waardoor dit even iets anders liep. Alle teams hadden een vol programma, dus het beloofde een lange en drukke dag te worden!
Het 4-koppige Schiphol-team moest bijvoorbeeld al om 7.15 paraat staan om te vertrekken naar Hangzhou, de plek waar Alibaba zijn hoofdkantoor heeft. Ook het Ubbink-team moest wat eerder de deur uit, want die werden om 8 uur opgehaald bij het hotel op deze regenachtige woensdag. De voorgaande dagen waren nog grotendeels droog en helder geweest, maar vandaag was het grauw en nat. Piet Paulusma had het bbq-weer van deze dag sowieso niet hoger dan een 5 gegeven. Onheilspellend weer voor een dag vol sensatie.

Om te beginnen bij de Schiphol groep die op bezoek ging bij Alibaba. Na een rit met de Bullit-train naar Hangzhou waren zij op zoek naar het hoofdkantoor van Alibaba. Hoofdkantoor doet deze plek waarschijnlijk te weinig eer aan, want het is meer een klein dorp, zo groot is het. Net als bij het kantoor van Huawei is er bij Alibaba plek voor zo ontzettend veel mensen dat een simpel kantoor niet genoeg is. De afpsraak bij zo een groot bedrijf beloofde veel goeds voor de dag. Vooral Pedro was uitermate tevreden met de vooruitzichten van deze dag.. Het geduld van onze ‘Directoro’ begint langzamerhand een beetje op te raken; de Chinezen weten keer op keer zijn gevoelige ziel op de verkeerde manier te prikkelen. Woensdag 6 april was geen uitzondering op dit gebied. Nadat ze door een chaufeusse op gehaald werden, leek het allemaal goed te gaan. Alleen had deze chaufeusse waarschijnlijk beter masseusse kunnen worden want rijden kon ze niet. Nadat ze eerst de auto midden op een afslag dacht te parkeren, reed ze even later een scooter ondersteboven wiens bestuurder dit moest bekopen met een heerlijke duik in de modder. Slappe lach alom in de Schiphol-groep, maar het geduld van Pedro weer een beetje naar beneden bijgesteld. Misschien wordt het binnenkort even tijd voor een ‘caffee’ met Roberto om de pijn wat te verzachten.

Na deze enerverende dag vol botsingen en taxidrivers met iPads, iPhones, Ipod’s alles (stay connected, G), waren de moegestreden Schiphollers weer terug in het hotel; tijd voor een verfrissend biertje en een wandeling langs de prachtige Bund van Shanghai. Een prachtige wandeling die Mr. Stokman helaas even aan zich voorbij moest laten gaan. Niet dat hij heel erg zin had in een biertje, aangezien hij zojuist een fles XO Remy Martin brandy had lopen opdrinken samen met de CEO en General Manager van een miljoenenbedrijf. Hoe dit? Laten we bij het begin beginnen!
De dag begon voor het Ubbink team ook vroeg; een auto kwam ons ophalen voor de eerste afspraak van de dag. De vriendelijke Mr. Bill kwam ons ophalen en nadat wij een uur in de auto hadden gezeten naar zijn kantoor mochten we plaats nemen in de vergaderzaal. De lieve Marloes Schrijer mocht echter niet op een stoel zitten, maar zat zeer comfortabel op een mooie plastic kruk. Na de meeting was het tijd voor een lunch met Mr. Bill en zijn twee schattige studentenwerksters! Een goeie start van een dag die alleen maar beter zou worden. De volgende afspraak stond voor later in de middag in de agenda. Hier werden de mensen van het Ubbink-team harteljik onthaald met een mooi neon-bord met de tekst: ‘welcome Mr. Stokman’. Een nieuwe bijnaam was geboren. Na een smaakloze koffie en een interessant presentatie was het tijd voor feest. Het team werd door de CEO van het bedrijf uitgenodigd om met hem te dineren. Bij het ARP denken we natuurlijk in opportunities, dus er werd geen moment getwijfeld om dit vriendelijk te accepteren. Aangekomen bij het restaurant warden wij naar een prive-kamer geleid waar we warden onthaald door: de CEO, de General Manager, de neef van de CEO, vrienden van de neef van de CEO, twee business partners van het bedrijf, 2 chauffeurs en de sales manager waarmee het team het interview had gedaan! Wijn en bier was niet genoeg om deze feestelijke dag te laten eindigen, dus werd er een hele mooie (lees: DURE) fles XO Remy Martin tevoorschijn getoverd. Dit was niet bedoeld om rustig aan te sippen, nee, dit werd gebruikt om te drinken! En Mr. Stokman heeft het geweten. In China is het de eervolle taak aan iedereen aan tafel om 1 keer met iedereen aan de tafel een keer individueel te proosten en daarbij het hele glas achterover te slaan. Doe dit met bier en wijn en je bent waarschijnlijk enigzins drunken. Doe dit met XO Remy Martin en je bent zoals Mr Stokman was. Hij hield zich sterk staande en de CEO was zeer onder de indruk. Mr. Stokman genoot met volle teugen en nadat het diner was afgesloten keerden we tevreden terug naar het hotel. De taxirit was nog even pittig voor Stokman, maar iedereen is heelhuids thuisgekomen.

De rest van de groepen hadden ook een volle dag met afspraken over en weer. Sommigen bleven in het hotel om wat informatie te verwerken en vooruit te kijken naar wat er nog gedaan moest worden. Iets wat bij ons eigen model Robbert Challis blijkbaar zoveel verveling opriep dat hij maar een paar mooie neppe horloges is gaan kopen om vervolgens de make-up van mevrouw TingTing, aka Roos, zorgvuldig van haar gezicht te verwijderen. Model én schoonheidsspecialist, van alle markten thuis die jongen!
Dr. Herrie en Luka kregen halverwege de dag te horen dat ze nog even langs mochten komen bij een bedrijf voor een gesprek. Na een paar chaotische minuten was dit confirmed, het adres was gevonden en waren ze ready to go! De afspraak was natuurlijk puur voor validatie, aangzien hun onderzoek in principe klaar is..;-)
Ook de overge twee groepen zijn druk bezig geweest met afspraken en verwerking van informatie, wat ze weer een stukje dichter bij het gewenste resultaat hebben gebracht!

Woensdag 6 april was een lange dag voor velen, een dag vol gebeurtenissen, een dag waar veel is geleerd en een dag waar veel genoten is, vooral door Mr. Stokman.