De eerste werkdag - Reisverslag uit Kanton, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu De eerste werkdag - Reisverslag uit Kanton, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

De eerste werkdag

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

28 Maart 2016 | China, Kanton

Onze derde blog maar onze eerste echte werkdag hier in Guangzhou. Het begon al goed want als dagvoorzitter heb je de taak om iedereen ’s ochtends te wekken. Dit kan geregeld worden via de wekservice aan de balie. Tenminste, dat zeggen ze. Dus ’s avonds ga je naar de receptie toe, vraag je vriendelijk of die grote, vaak luidruchtige groep van 21 man ’s ochtends om kwart voor 7 gewekt kan worden waarna ze lief knikken en zeggen dat ze het snappen en je ook echt daadwerkelijk gelooft dat ze het begrepen hebben. Tot je zelf ’s ochtends om 7:00 van je toch maar eigen gezette wekker wakker wordt, erachter komt dat de telefoon die je zou wekken helemaal niet is afgegaan en je dus sprintend naar beneden gaat in pyjama om toch nog duidelijk te maken dat iedereen gewekt moet worden. Gelukkig had ik twee helpers die ook kloppend langs deuren gingen (ik hoop maar dat we alle goede deuren gehad hebben) en tenslotte werd er om een rare manier ook nog een heater afgeleverd in onze kamer? Wake up call en wake up cold lijkt natuurlijk erg op elkaar, dus deze gedachte was nog niet eens zo gek. Uiteindelijk zat iedereen stipt om half 8 aan het ontbijt en kon de dag echt gaan beginnen. Iedereen netjes in werk kleding en deze dag werd nog veel besteed aan het maken van afspraken voor de komende week en het meeten van de buddy’s. Een enkeling had een afspraak met een professor op de universiteit van zijn of haar buddy en er is 1 onderzoeksgroep richting een beurs gegaan. Het eerste interview is dus gehouden en de kop is eraf. De groep die naar de beurs ging kwam ook terug met zeer veel business cards dus daar zullen de vruchten zich hoogstwaarschijnlijk ook nog wel afwerpen de komende dagen. De overige groepjes hadden rond 13:00 afgesproken om met de buddy’s te lunchen. Breeduit lachende Chinese meisjes die naar ons toe kwamen lopen maar stiekem toch ook wel heel zenuwachtig en verlegen waren. Ook waren de mannen nog een beetje angstig gezelschap dus de sociale skills moesten wel van de vrouwen komen. Na heerlijk geluncht te hebben met Chinese noodles, soep, paksoi en beef gingen we toch echt aan de slag met de buddy’s. Zij helpen ons met het maken van afspraken, eventuele dingen die vertaald moeten worden of belletjes naar de bedrijven. Het gebeurd namelijk nog wel eens dat ze alleen maar Chinees kunnen en eigenlijk meteen ophangen.. Ook was het vandaag wel wennen aan de VPN die we hier moeten gebruiken. Je kan je bijna niet voorstellen dat het Google wat wij elke dag gebruiken hier gewoon geblokkeerd wordt. Ik denk dat menig ARP’er z’n laptop vandaag wel even uit het raam had willen gooien toen je er via de VPN er voor de 30ste keer uit werd gegooid. Dit is gewoon even wennen en inkomen maar hier zullen we na 5 weken hopelijk goed getraind in zijn en dan zullen we ons snelle en goedwerkende internet in Nederland alleen maar weer meer waarderen.
Om 19:00 was de werkdag wel afgelopen maar de echte bikkels zitten nu nog in de voorzittersvergadering en de controller vergadering. Bestuur zal vanavond ook hun wekelijkse meeting houden en de rest zal gespreid wat gaan eten in de stad om morgen weer gewoon fris en fruitig voor de dag te komen.

• 30 Maart 2016 - 10:48

Aaltje Schouten-Saarloos:

Dank voor de leuke verslagen, fijn om jullie zo te volgen, veel plezier en succes, Aaltje

• 30 Maart 2016 - 13:47

Joke:

Het is zo leuk om vanuit Nederland jullie avonturen mee te beleven

• 30 Maart 2016 - 13:56

Inge Stein:

Leuk om zo beeld te krijgen van wat jullie allemaal doen en meemaken. Dank!

• 31 Maart 2016 - 12:10

Margreet Omvlee:

Allemaal leuk en onderhoudend geschreven! Leuk om zo mee te leven. Heel veel succes en heel veel plezier allemaal!

• 31 Maart 2016 - 22:40

Yolande En Ad:

Geweldig wat jullie allemaal meemaken, fijn om dit te kunnen volgen , heel veel succes en ook veel plezier allemaal!

• 12 April 2016 - 09:12

Fred De Goede:

Leuk Fleur om dit te lezen en zo wat te weten te komen van wat daar gebeurd. Nog bedankt voor je watchapp.

Verslag uit: China, Kanton

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008