Fietsen door Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Fietsen door Guangzhou - Reisverslag uit Kanton, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Fietsen door Guangzhou

Door: Eliza

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

27 Maart 2016 | China, Kanton

De tweede dag in het veelzijdige Guangzhou zit er alweer op! Na onze eerste nacht in het hotel te hebben geslapen, konden we de dag fris beginnen met een heerlijk ontbijt. Nadat iedereen een goede bodem had gelegd kon de culturele dag beginnen.
De eerste stop van vandaag was de Qingping market, op deze markt staan talloze stalletjes met kruiden, gedroogd vlees, vis en fruit. Ook waren er veel kleine katjes en hondjes op deze markt te vinden. Iedereen liep vol enthousiasme te struinen door de kleine straatjes en gangetjes.
Na een tijdje op de Qingping market te hebben rondgelopen, was het alweer tijd om de dag te vervolgen en richting het café te gaan waar we hadden afgesproken voor een fietstour. De metro bracht ons vrij gemakkelijk en snel naar de plek van bestemming. Eenmaal aangekomen heeft iedereen nog snel iets gegeten om verzadigd te kunnen beginnen aan de vier-uur-durende fietstocht, waarna we instructies kregen van onze tour gids. Onze tour gids was een Nederlander die al vele jaren hier in Guangzhou woont en alles weet over de stad.
We begonnen de fietstour in het oude centrum van Guangzhou; we fietsten door smalle straatjes en steegjes waarbij we een stop maakten bij verschillende huizen met allemaal andere architectuur stijlen uit verschillende periodes uit de Chinese geschiedenis. We stopten ook bij de Dojo van de master van Bruce Lee, de kleinkinderen van deze master ontvingen ons en gaven onze Max zelfs nog een mini workshop!
We vervolgden onze fietstocht naar een wetmarket, een markt waar vissen, slangen, krokodillen en kikkers worden klaargemaakt om daarna als voedsel verkocht te worden. Nadat er een gilletje werd geslaakt omdat een afgehakt vissenhoofd opeens begon te bewegen, en iedereen zich heeft verwonderd over de nog kloppende harten van gefileerde vissen zijn we verder gefietst naar een groot park. In het park hebben we met zijn allen met een Jianzi gespeeld, een soort shuttle waarmee je naar elkaar over schiet. Hoewel de oudjes rustig een kwartier stonden over te trappen kwamen wij niet verder dan gemiddeld vijf keer overspelen. Daarna zijn we gaan dansen met de lokale bevolking en stonden er binnen no-time allemaal mensen om ons heen om te kijken wat er allemaal aan de hand was. Misschien had het iets te maken met het feit dat Fleur in de lucht werd gegooid en Roos wel heel enthousiast werd omhelsd.
Na deze indrukwekkende ervaring vervolgden we onze fietstocht naar het nieuwe centrum van Guangzhou. De weg hiernaartoe was langs de Pearl River, de rivier die door Guangzhou loopt, met het mooie uitzicht van de gebouwen aan de andere kant van de rivier. Het nieuwe centrum van Guangzhou staat vol met hele mooie, grote en hoge kantoorgebouwen, wat een groot contrast is met de gebouwen in het oude centrum. In het nieuwe centrum eindigde onze fiets tour heel toevallig voor een gezellig café waar we gezamenlijk nog een drankje hebben genuttigd.
Hierna zijn we gaan eten bij een westers restaurant en kon iedereen wat lekkers uitzoeken. We zijn na het eten weer vroeg naar huis gegaan zodat iedereen zich alvast kon voorbereiden op het onderzoek wat maandagochtend van start gaat!

• 30 Maart 2016 - 09:25

Caroline:

Geweldig, vooral die markt!

• 30 Maart 2016 - 15:22

Marjan Da Cruz Caria:

We leven helemaal mee! Super leuk om te lezen wat jullie al gedaan hebben. Ik zie heel veel dingen al voor mij.... zelfs die kop van die arme vis! Tja lands wijs lands eer! Jullie reisverslag heb ik zonet voorgelezen aan de 90 en 95 jarige opa en oma van Pedro. Die vinden het geweldig om te horen! Veel succes niv van de week!

• 07 April 2016 - 08:27

Jacqueline Kiers:

Wat een avontuur! Heel leuk om te lezen! Hoop dat het in Shanghai net zo goed gaat. Nog heel veel plezier!

Verslag uit: China, Kanton

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008