Eerste week! (Pretoria) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Eerste week! (Pretoria) - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Eerste week! (Pretoria)

Door: Lieve Voorzitters

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

04 April 2015 | Zuid-Afrika, Pretoria

28-03-2015 (Alexander)
Het is helaas zaterdagochtend 07.00 uur als we verzamelen op Schiphol om te vertrekken naar Zuid-Afrika voor vijf weken. Natuurlijk is er altijd iemand die iets vergeten is, en de voorzitter nam hierbij het voortouw en vergat haar pak. Gelukkig hebben we de vlucht gehaald, en Jasper heeft alle stress weggedronken, na een uur vliegen veranderde hij bijna in een Zuid-Afrikaanse druif.
Vliegen zou het hetzelfde niet zijn, als er geen vertraging was en dus kwamen we na een dikke twaalf uur vliegen en het gemiddelde aantal films lag boven de vier, kwamen we aan in Johannesburg waar het natuurlijk regende. Vanuit Johannesburg zijn we vertrokken naar Pretoria, waar we rond 00.00 uur aankwamen bij ons hostel. Na een lange reis werd de avond aangevangen door onze Zuid-Afrikaanse reisleider vriend die ons voorzag van lokale mampoer en bier, en om 03.00 ’s nachts kwam cateraar KFC nog wat kip langsbrengen omdat het zo gezellig was.
29-03-2105 (Bas)
De volgende ochtend begon de dag met een koude duik in het zwembad, waarna wij met spreekwoordelijk gevulde buikjes naar het station van Pretoria zijn vertrokken om ons richting Johannesburg te begeven. Na vijftig minuten reizen en letterlijk en figuurlijk afgezet te zijn door de taxi kwamen we aan bij ons dagactiviteit, het Apartheidsmuseum. Na deze lange inspirerende en indrukkende ervaring hebben wij ons weer begeven naar het hostel waar alle onderzoekgroepjes onderling het eerste werk hebben verzet in Zuid-Afrika voor komende week. De dag hebben we afgesloten met onze lieftallige vriend en reisleider Marnus die ons de facetten van een echte authentieke Zuid-Afrikaanse braai heeft bijgebracht. Morgen staat een nieuwe week voor de boeg, en onze eerste werkdag.
30-03-2015 (Emma)
Vandaag was het dan zover, de eerste echte onderzoeksdag. De meeste groepen hadden al meteen een druk programma, maar niet iedereen. Zelf ging ik samen met Ken ons eerste interview afnemen, het was alvast een groot succes omdat we lekkere Douwe Egberts koffie kregen. Na een leuk gesprek gingen we enthousiast weer terug naar het hostel, wel erg hongerig ondertussen. Na een korte lunchbreak was het tijd om met (bijna) de hele groep naar de Nederlandse ambassade te gaan! Dit was nog even spannend maar gelukkig waren we op tijd. Dankzij Maarten Snijders hadden we super nuttige en interessante afspraken, onder andere met de policy officer van renewable energy, samen met het Dr. Ten onderzoeksgroepje. Daarna zaten de afspraken voor vandaag erop, en gingen we terug naar het hostel om even te reflecteren op onze eerste dag. Ook hadden we nog een overleg met alle voorzitters van de onderzoeksgroepen, dit zijn nuttige meetings omdat je veel van elkaar kan leren. 's Avonds had ik een restaurant geserveerd waar we met alle deelnemers zouden gaan eten. Het eten was heerlijk maar helaas duurde het erg lang. Een veelgehoorde uitspraak is dan: This Is Africa, oftewel TIA. Ook werden we bij het weggaan nog gedwongen om een fooi van 10% neer te leggen, maar ook dit mocht de pret niet drukken. Na het eten drinken we nu nog een biertje samen om de dag af te sluiten, maar hierna moeten we echt gaan slapen, want om 7:00 sharp moeten we weer aan het ontbijt zitten......
31-03-2015 (Jannuska)
Onze tweede werkdag is aangebroken. In de ochtend kregen we te horen dat er 29 studenten uit Namibië in ons hostel zullen verblijven. Immediate reaction: Hoe gaan we dat doen met ontbijt? Is er nog wel genoeg ontbijt over als er zoveel mensen tegelijk ontbijten? We moeten waarschijnlijk super lang wachten voordat we kunnen douchen!! Kortom, paniek ! Uiteindelijk besloten we om 07:00 te ontbijten zodat we de drukte voor konden blijven. Eenmaal aangekomen aan de ontbijttafel stond er een super deluxe ontbijt klaar. Marlies riep vervolgens iedereen bij elkaar om van het heerlijke ontbijt te genieten. Toen we al de helft van ons broodje op hadden, kwam de eigenaresse naar ons toe gesprint. DAT ETEN IS NIET VOOR JULLIE BESTEMD!!!!!!!! We hadden dus het eten van de Namibiërs gestolen!
In de avond gingen we eten bij hetzelfde restaurant als de dag ervoor. Helaas moesten we toen ruim een uur wachten voordat we het eten kregen . Vandaag hadden we van te voren besteld, waardoor we meteen konden eten.
Nadat we ons buik vol hadden gegeten gingen we terug naar het hostel en vielen we als roosjes in slaap.
01-04-2015 (Jasper
Vandaag moest ik iedereen wakker maken. Niet iedereen was blij met 06:45. Iedereen was op tijd voor de briefing in de ochtend. Voor team ORTEC waren er 3 afspraken. De eerste was met Joelene Woodley. Ons onderzoek is op deze dag zeer op gang gebracht. We hebben geleerd dat chitchat zeer belangrijk is in Zuid-Afrika. We hebben tijdens de meetings waardevolle contacten ontvangen. Daarnaast veel afspraken gemaakt voor de overige weken.
Nu naar het leuke deel. Op woensdag gaan alle groepjes gezamenlijk eten. Blijkbaar vond iedereen Aziatisch eten zo lekker dat 4 van de 6 groepjes naar het Aziatische restaurant gingen. Iedereen heeft kennis gemaakt met mijn eetlust. Zoals altijd kregen mensen het eten niet op, waardoor ik alles mocht opeten!!!
Het was een vrij rustige dag. Hoefde geen eten te reserveren. Sommigen van ons zijn nog naar een bar gegaan voor wat drankjes. Het was gezellig maar het moment supreme was de terugrit. In Zuid-Afrika lopen mensen niet. Daarom gingen de overige mensen met de auto. Blijkbaar passen er 11 in de auto.
Voor de eerste nacht kon ik 6 uur slapen. Al met al was het een rustige dag met geen incidenten. Ouders jullie kinderen zijn veilig! Hopelijk gaan alle andere dagen net zo goed. Jammer genoeg geen 1 april grappen dus iets interessants heb ik niet te melden.
02-04-2015 (Jennifer)
Vandaag, 2 april, was ik dagvoorzitter en eigenlijk had ik een redelijk rustige dag als dagvoorzitter. Ik verbleef samen met mijn onderzoeksgroepje (Dr Ten) bij het hostel, om zoveel mogelijk afspraken te proberen in te plannen voor volgende week. We hadden er namelijk nog geen staan. Gelukkig is dat aardig gelukt, er zijn een aantal afspraken ingepland in Johannesburg, inclusief een “showcase netwerkevent” in de avond. Verder was het aardig rustig in het hostel, veel andere onderzoeksgroepjes waren druk op en neer aan het reizen van afspraak naar afspraak. Dat was wel fijn, want daardoor hebben we optimaal gebruik kunnen maken van de WIFI. We hebben zelfs met onze opdrachtgever kunnen skypen om de voortgang te bespreken en gelukkig waren zij daar zeer tevreden over. Ook hebben we een voortgangsgesprek gevoerd met onze coördinator Donna Driver-Zwartkruis en zoals het er nu naar uitziet lopen we goed op schema. Daarnaast was het zo’n 26 graden, dus in de korte pauzes hebben we lekker van het zonnetje en het zwembad bij het hostel genoten. Hoewel het af en toe wel afzien is hier, zullen we de lekkere pauzes hier en het rondlopen in onze bikini’s i.p.v. strak in pak toch wel heel erg gaan missen de aankomende weken.
’s Avonds hebben we lekker met zijn allen pizza gegeten. Wel hadden we een klein logistiek probleempje. Nadat ik na een hele tijd eindelijk van iedereen zijn of haar pizza naar keuze had genoteerd en een groepje op pad gestuurd had om de pizza’s op te halen bij het zogezegd ‘beste pizzarestaurant van Zuid-Afrika’, bleek bij aankomst dat het restaurant gesloten was. “We’re fishing, we’ll be back on Tuesday” was de boodschap op de deur. Een kleine teleurstelling voor de groep die de pizza’s aan het halen was en wat vertraging in het schema waren het gevolg, maar uiteindelijk hebben we met zijn allen lekker een pizzatje gegeten bij het hostel.
Daarna hebben we genoten van onze allereerste Zuid-Afrikaanse uitgaansavond. Aangezien het morgen goede vrijdag is, zullen we geen afspraken hebben en kunnen we het een stukje later maken dan gewoonlijks, dus daar hebben we uiteraard goed gebruik van gemaakt. Rond een uur of half 10 stonden we al in de ‘Presley’s’, waar we Zuid-Afrikaans konden stijldansen. Bij aankomst bleek echter dat het “oldies night” was (er waren dus erg weinig leeftijdsgenoten) en ook was er niet héél veel animo voor de Zuid-Afrikaanse dans, dus zijn we na een uur of 2 verder gegaan naar de volgende uitgaanslocatie, genaamd “Tiger Tiger”. Dit bleek toch wel het tegenovergestelde te zijn van de vorige locatie. Het was binnen zo’n 40 graden, het was ontzettend druk en het publiek was dit keer behoorlijk jong (het was dan ook een student night). Ik denk dat ik voor de hele groep kan spreken als ik zeg dat we ons daar prima vermaakt hebben. In groepjes zijn we achtereenvolgens met taxi’s terug gegaan naar het hostel, om eindelijk eens heerlijk “uit te slapen”, tot, jawel, half 9/ kwart voor 9 ‘s ochtends!

• 04 April 2015 - 13:19

Fran :

Heerlijke verhalen! Have fun lieve mensen!

• 04 April 2015 - 13:44

Arjen En Tineke Zentveld:

Wat een leuke en interessante eerste week hebben jullie gehad. Laat jullie niet te veel afzetten door taxichauffeurs en eet voortaan jullie eigen ontbijt op. Ook fijn om te lezen dat het goed gaat.

• 04 April 2015 - 16:24

Dymphe En Anne Joustra:

Leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Ben ook erg benieuwd naar jullie avonturen tijdens de paasweekend-trip. Let goed op elkaar en heel veel plezier.

• 06 April 2015 - 18:20

Marijke Ram:

Volgens mij hebben jullie het wel druk maar is het ook genieten! Succes verder en pas goed op elkaar!

• 07 April 2015 - 22:18

Miriam Caminada :

Nice, nicer, incest. Geniet van zuid Afrika in al zijn facetten. Dat is jullie volgens mij wel toevertrouwd.

• 08 April 2015 - 15:00

Liseth:

Leuk jullie belevenissen te lezen. Ga zo door ! Iets over de safari graag .......
    Hier begint voorzichtig de lente ..... missen jullie niets aan, echt nog geen korte broeken weer.

• 12 April 2015 - 19:51

Ineke:

Leuk jullie belevenissen te volgen. Al de Big Five gespot, ben benieuwd...
    Werk, leef en GENIET!