We leren Brazilië steeds beter kennen! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu We leren Brazilië steeds beter kennen! - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

We leren Brazilië steeds beter kennen!

Door: Matthieu van der Meer

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

03 April 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Wakker door een stralende ochtendzon en naar diner in een tropische regenbui!

Dag vier begon voor een hoop van ons al in de vroege uurtje. Om 6.15 om wel te verstaan! Verschillende ARP’ers kiezen ervoor om altijd voor het ontbijt nog even heerlijk te gaan hardlopen en een verfrissende duik te nemen in de Atlantische oceaan. Daarna is, zoals gebruikelijk, het gezamenlijke ontbijt om 7.30 en de ochtend briefing om 8.15. Tijdens deze ochtend briefing is de dag even kort doorgenomen en hebben we Joop van Schijndel kunnen verwelkomen bij de groep. Na een goede reis van Amsterdam naar Rio de Janeiro, is Joop voor de komende twee weken onze begeleider. Hierbij zal Joop assisteren in de nodige begeleiding en kan er gebruik gemaakt worden van Joop zijn jarenlange ervaring met het ARP in de meest diverse situaties.

De eerste maandag was voor alle projectgroepen een zeer geslaagde en indrukwekkende dag. Hele verschillende en diverse gesprekken hebben al snel geleidt tot interessante nieuwe contacten, en nieuwe afspraken! De meeste projectgroepen trokken dus al snel de stad in om verschillende interviews af te nemen bij interessante bedrijven.

Om 13.45 heeft iedereen zich weer verzameld in de lobby, om aanstalten te maken voor een bezoek aan het Nederlands Consulaat-Generaal in Rio de Janeiro. Om 15.00 werd de gehele groep verwacht op de thuisresidentie van de Consul-Generaal, Paul Comenencia en zijn vrouw en dochter. Door goede moed en een zekere dosis onervarenheid, was er besloten om te voet hierheen te gaan. Dit zou een mooie wandeling zijn van circa 35 minuten. Echter, na vijf minuten bleek al snel dat de brandende middagzon warmer was dan verwacht. Een groep van 26 buitenlandse studenten, netjes in pak, waren dan ook een ware bezienswaardigheid voor de meeste Brazilianen.

Bij aankomst werden we op de prachtige thuisresidentie ontvangen met een verfrissende airco, verkwikkende drankjes en een geweldig uitzicht over de Rio de Janeiro. De Consul-Generaal, Paul Comenencia, had een zeer interessante presentatie voorbereidt met daarop volgend de mogelijkheid om volop vragen te stellen. Ook hierdoor zijn weer interessante nieuwe contacten opgedaan en worden er weer nieuwe afspraken ingepland. Al met al een zeer indrukwekkend en interessant bezoek!

Bij thuiskomst in het hotel was het om 19.00 tijd voor onze eerste deelnemersvergadering. Dit is hét moment waarop waardevolle informatie tussen de projectgroepen wordt uitgewisseld en er een korte evaluatie plaatsvindt van al onze activiteiten. Zeker een ander soort deelnemersvergadering, aangezien deze keer geen vergaderzaal de atmosfeer bepaalde, maar het dakterras en een naderende onweersbui. Een spectaculaire setting!

Om half negen was het tijd om heerlijk te gaan eten én ons weer eens te herinneren aan het andere Braziliaanse klimaat en bedrijfscultuur. Voor deze avond was een ontzettend leuk restaurant gereserveerd op de Copacabana. ’s Middags waren er twee mensen van de groep naartoe gegaan om samen met de bediening een mooie lange tafel te reserveren, zodat de gehele groep gezamenlijk aan tafel zou kunnen. Eenmaal op weg naar het restaurant liet het tropische klimaat iets van zijn ware aard zien. Bakken met regen donderden uit de lucht, dus het was rennen geblazen! Eenmaal aangekomen in het restaurant wist het bedienende personeel van niks. Geen reservering. Als verzopen katjes stonden we onder een afdakje vol verbazing te kijken naar een vol restaurant. Het excuus: “Barca speelde vanavond, dus het was drukker dan verwacht….”. Wat blijkt, één keer confirmeren biedt absoluut nog geen garanties in Brazilië. Heb dus altijd een plan B! Gelukkig was er op 100 meter afstand nog een restaurantje dat plek had voor de gehele groep. De regen op dat moment wel zo heftig, dat één seconde genoeg was om iedereen volledig te doorweken. Volledig doorweekt was het toen om negen uur tijd voor onze eerste Chopp, een heerlijk Braziliaans biertje.

Al met al, veel gezien, veel gedaan, maar vooral weer veel geleerd! Erg benieuwd wat Brazilië nog meer voor het ARP ’13 in het verschiet heeft!

• 03 April 2013 - 18:49

Rob Van Der Meer:

"Verzopen katten" bedankt voor julie uitvoerige mails. Zo blijven de papa's en de mama's goed op de hoogte. En die Barca, ach Leonardo Mezzi doet volgende week weer gewoon mee...
    Succes de komende weken, hier in Holland rillen wij van de kou.

• 07 April 2013 - 23:38

Joost Boersma:

Matthieu, wanneer verschijnt je eerste boek?!

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008