Great Wall of China - Reisverslag uit Beijing, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Great Wall of China - Reisverslag uit Beijing, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Great Wall of China

Door: Ryan Audhoe

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

16 April 2011 | China, Beijing

Hoewel het weekend door vele mensen wordt geassocieerd met uitslapen was daar afgelopen zaterdag totaal geen sprake van. Al om half 9 s’ochtends zaten alle ARP’ers uitgerust slaperig in de bus richting The Great Wall of China, DE toeristenattractie van China. Na een busreis van ruim 2.5 uur waren we dan eindelijk aangekomen op een authentiek niet-gerestaureerd gedeelte van de Chinese muur. Omdat wij als ARP-ers echte diehards zijn gaan wij natuurlijk niet met de kabelbaan naar boven maar bewandelen wij de steile weg omhoog. Voordat we boven waren was er al veel gezucht te horen, dit beloofde wat. Eenmaal boven aangekomen verwonderde iedereen zich over al dat moois dat er te zien was, we hadden een prachtige dag uitgekozen om de muur te bewandelen. Ook Rogier die eerst sceptisch was, aangezien elk stukje muur hetzelfde eruit zou zien, was na enige tijd overtuigd van de schoonheid van de omgeving.

Er ontstonden verschillende groepjes die allemaal op hun eigen manier de muur bewonderden. Sommige maakten er een competitie van om zoveel mogelijk torens te overwinnen, anderen deden het wat rustiger aan en namen af en toe rustig plaats om te genieten van het uitzicht. Weer anderen besloten dat de Chinese muur de ideale locatie is voor een watergevecht, dus voor ieder wat wils. De muur zelf was ook uitdagend, steile hellingen en afgesleten steile trappen, het werd ons niet altijd even makkelijk gemaakt. Op sommige plekken was er ook geen (zij)leuning meer aanwezig, dus er was geen houvast, slechts een steil dal naar beneden. Maar dat is natuurlijk allemaal net weer iets spannender dat de meer toeristische vlakkere gedeelten van de muur, een verkeerde windvlaag en je ligt eraf. Door de mensen met hoogtevrees werd er op sommige momenten nog wel even de adem ingehouden, die Chinezen bouwen namelijk wel hele hoge muren. Al met al bewonderde iedereen de muur op zijn eigen manier, ik denk dat voor de meeste mensen dit een van de mooiste ervaringen tot nu toe in China is geweest. Eenmaal op de top was alle moeheid, van het harde werken die week, per direct verdwenen.

Na een aantal uren de muur bewonderd te hebben gingen we weer op de weg terug want een van de onderzoeksteams moest het vliegtuig halen om vervroegd naar Shenzhen te gaan, de volgende locatie van het ARP. Dit werd uiteindelijk nogal krap doordat het verkeer, inmiddels berucht in Beijing, niet erg meezat. Halverwege is dit team echter uit de bus gestapt en heeft een taxi hen rechtstreeks naar het vliegveld genomen die ze uiteindelijk ook gehaald hebben. Gelukkig ging dit allemaal nog goed. Het team kwam om 1 uur in de nacht aan bij het hotel, waar het toen nog 25 graden was, dus er staat ons nog wat te wachten in het tropische Shenzhen. Het resterende deel, eenmaal aangekomen in het hotel, nam afscheid van begeleidster Anita en verwelkomde Joop als nieuwe begeleider.

Voor een gedeelte van de ARP’ers was de terugkomst in het hotel een aanleiding tot chillen en even tot rust komen. Anderen gingen meteen door, voor een lekkere Sichuan style (pittige) maaltijd en afsluitend naar HouHai Lake, wat omringd wordt door tientallen bar’s met live muziek (niet allemaal van even goede kwaliteit). Ze zingen daar maar al te graag covers van Engelstalige nummers, het gerucht gaat dat ze eigenlijk helemaal geen Engels kunnen, vandaar dat het ook net wat anders klinkt dan normaal. Na een leuke spot hebben uitgezocht, was het volle gezelligheid ,met een drankje en dice (soortig yahtzee dobbelspel) samen met wat locals. Leuk detail: op de wc in de bar, hing een ingelijste foto van het Ajax-elftal van 94/95, daarmee alleen al bezorg je vele ARP’ers een goede avond (op Just na met zijn PSV-handicap).