The day after... - Reisverslag uit Shanghai, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu The day after... - Reisverslag uit Shanghai, China van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

The day after...

Door: Flo

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

08 April 2011 | China, Shanghai

Maak plaats, maak plaats, maak plaats, we hebben ongelooflijke haast…

Op deze grauwe en regenachtige dag had ik het privilege om als het zonnetje in huis iedereen uit zijn of haar heerlijke slaaproes te laten ontwaken. Terwijl velen nog moesten bijkomen van de Heineken Experience waren er ook een aantal die heel verstandig hun bijzondere toilettas voor de ochtend dauw hadden raad gepleegd met verschillende middelen om een zeer waarschijnlijke kater te voorkomen. Na een wat moeilijke start werden de schouders er weer onder gezet en ging iedereen zoals een echte ARPer betaamd hard aan de slag om weer het onderste uit de kan te halen.

Er werd gerend van afspraak naar afspraak en ondertussen werd er ook hard gewerkt aan de planning en afspraken in Beijing (onze volgende bestemming). Het maken van nieuwe afspraken is altijd weer een hele spannende gebeurtenis. Zouden ze Engels praten of hebben we een tolk nodig en als je dan iemand aan de lijn krijgt die Engels spreekt… word je dan wel goed begrepen. Gelukkig hebben wij hele fijne tolken die ons daar goed bij kunnen assisteren en lijken de meest hilarische of soms frustrerende miscommunicaties toch verholpen te kunnen worden. Dan kan je zomaar onverwacht toch nog die ene afspraak regelen met juist die ene partij die je zo graag wilde spreken. Of trek je de stoute schoenen aan om ergens zonder afspraak naar binnen te lopen en krijg je toch maar mooi de persoon te spreken waardoor je eigenlijk al vijf keer bent afgewimpeld. Andere onverwachte gebeurtenissen bestonden onder andere uit het aanschouwen van een uitgebreide ruzie tussen twee taxi chauffeurs terwijl we natuurlijk allemaal haast hebben om van A naar B te komen. Verspilde energie om daar jezelf druk over te maken want daar hebben de taxi chauffeurs over het algemeen weinig boodschap aan;). Verder bleek de benjamin van de groep een voorliefde voor ping pong te hebben, toen hij tijdens een afspraak een zeer aantrekkelijke ping pong tafel naar hem zag lonken en deze niet bleek te kunnen weerstaan.

Na een zeer productieve dag, was het vrij te beslissen voor iedereen waar te gaan eten en hoe de avond verder in te vullen. Velen hebben dit gebruikt om de verloren uurtjes in te halen van de vorige dag of even heerlijk te ontspannen tijdens een stevige massage…. Auw auw. Een select groepje ging na de laatste afspraken snel door om een van onze sprekers voor het seminar te ontmoeten en daar later op de avond mee te dineren. Deze inspirerende man heeft ons in geuren en kleuren zijn ervaringen met China gedeeld en hoe het opbouwen van een eigen business in dit land vol tegenstellingen en verassingen door veel aan guanxi te werken absoluut heel succesvol kan zijn. Ter afsluiting liet hij ons zijn favoriete’pittige’ cocktail drinken…either you love it or you hate it.

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008