Met z’n alle het schip in bij HHI - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Met z’n alle het schip in bij HHI - Reisverslag uit Busan, Zuid-Korea van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Met z’n alle het schip in bij HHI

Door: Harry de Jong

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

23 April 2010 | Zuid-Korea, Busan

Als je aan Hyundai denkt zal het eerste wat in je opkomt waarschijnlijk een auto zijn. Dit terwijl het bedrijf oorspronkelijk in de scheepsbouw zit. Wij hebben als groep afgelopen vrijdag een kans gekregen meer te zien van dit bedrijf tijdens een bezoek aan Hyundai Heavy Industries (HHI).

HHI is een Koreaanse multinational dat in 1972 opgericht is door Chun Ju-Yung. Binnen 10 jaar groeide dit bedrijf, met tien miljoen bruto ton productie, uit tot wereldleider in de scheepsbouwindustrie. Vandaag de dag heeft HHI een handelsnetwerk binnen scheepsbouw, offshore and engineering, industriële installaties and engineering, motoren en machines, elektro elektrische systemen en bouwmachines. Maak je geen zorgen, deze blog gaat geen analyse worden van het bedrijf.

Ik had voor mijn idee best een idee wat HHI deed, alleen had ik de boel onderschat. Eens te meer kwam ik daarachter tijdens de rondleiding. De rondleiding begon met een presentatie over wat het bedrijf zoal aanbied en bereik sinds haar ontstaan. Op deze manier kregen we een impressie hoe groot het bedrijf werkelijk is. Daarna werden we meegenomen naar een klein HHI-museum. Hier kregen we de geschiedenis van het bedrijf te zien met waaronder, jaja het is echt waar, schoenen en het kantoor van de man die HHI groot gemaakt heeft. Tijdens de rondleiding kregen we een miniatuur weergave te zien van het HHI complex. Naast een scheepswerf zijn er woningen gebouwd en andere benodigde faciliteiten voor de mensen die daar werken. Er is een dorp gebouwd voor de medewerkers van HHI. Iets wat we, voor zover ik weer, niet zo snel in Nederland zien gebeuren.

Na afloop reden we per bus over het terrein. Dan krijg je pas echt een indruk hoe groot het complex echt is. Niet alleen het complex zelf, maar de schepen zijn ook immens groot. Helaas was er niet de mogelijkheid om met de groep een schip op te gaan. Met z’n alle het schip in is dus niet gelukt. Wel een leuk bezoek gehad.

Later die dag in het hotel liep ik Jan ineens tegen het lijf. Na een korte periode gestrand te zijn in Helsinki kon onze 3e begeleider zijn aantrede maken. Die avond hebben we hem verwelkomt met een Koreaanse BBQ en uiteraard wat Soju. Namens de groep willen we Anita nogmaals bedanken en Jan succes toewensen.

Groeten Harry Yung

• 26 April 2010 - 20:05

Astrid En Kees:

Mister Yung,
    een mooi verhaal! ;-)
    maar dat is jullie wel toevertrouwd na al die leuke reisverslagen.

Zo te lezen hebben jullie het goed naar de zin daar en uit het geskype (nieuw nederlands werkwoord?) blijkt dat de opdrachten ook gaan zoals ze moeten.
    Geweldig !!!

Allen,
    Nog een mooie periode gewenst !
    (veel plezier)

Yung

• 26 April 2010 - 20:07

ps
    Jammer dat jullie site geen koreaanse karakters laat zien :-)

Astrid en Kees de Jong

• 29 April 2010 - 08:44

Imelda:

Vroeger werden er zeker huizen voor werknemers gebouwd bij een fabriek. Een nog bestaande situatie vind je in Hevea dorp in de buurt van Arnhem.
    Groet.

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008