DMZ, rondvaart & Club Eden - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu DMZ, rondvaart & Club Eden - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

DMZ, rondvaart & Club Eden

Door: Harry de Jong

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

11 April 2010 | Zuid-Korea, Seoel

Het is 5:00 als de wekker gaat. De reden van het vroege opstaan? Een bezoek aan DMZ. Aangezien het een relatief korte nachtrust was verliep het opstaan wat stroever dan normaal. Verder stond er voor de dag een rondvaart over de Han River gepland en in alle waarschijnlijk een gezellige avond aangezien dit alweer het laatste weekend in Seoul is. Dus met een mooie dag in het verschiet toch aan de dag begonnen.

Voor de jonge lezers even een korte inleiding over het bestaan van de DMZ. Sinds 1905 was Korea bezet door Japan. Na afloop van de Tweede Wereldoorlog van het noorden van Korea bezet door de voormalige Sovjet Unie terwijl het zuidelijke gedeelte bezet was door de VS. Beide delen kwamen overeen herenigt te worden. Er werd een bestuur gevormd. Alleen bestond deze meer uit leden van het democratische zuidelijke Korea dan het communistische noordelijke Korea. De VS lieten vanaf dat moment het zuidelijke deel aan hun lot over terwijl het noorden nog steeds gesteund werd door de Sovjet Unie. De Noord Koreaanse leider Kim Il Sung besloot het zuidelijke deel te veroveren. Vanaf 25 juni 1950 ontstond er een oorlog met tussen de Communistische staten en de Verenigde Naties. Op 27 juli 1953 werd er een wapenstilstand afgekondigd. Geschat wordt dat er zo’n 2 miljoen burger doden gevallen zijn, naast de vele militaire slachtoffers.

Een Demilitarized Zone (DMZ) werd geïntroduceerd. Vanaf de grens tussen de twee delen is er aan weerzijde twee kilometer die dient als bufferzone. Het DMZ gedeelte van Zuid Korea is onder leiding van het Amerikaanse leger te bezoeken en dat is wat hij als ARP gedaan hebben. Persoonlijk vond ik het een vreemd iets om mee te maken. We stonden op een gegeven moment op de grens en op ongeveer 100 meter bij ons vandaan stond een Noord Koreaan naar ons te loeren met zijn verrekijker. Dat naast de Noord Koreaanse camera’s die op ons gericht stonden. Verder reden we met een bus naar de ‘Point of no return’. Voordat de grens tussen beide delen gesloten werd mocht de bevolking kiezen in welk gedeelte van Korea ze wilde wonen. Deze brug diende hiertoe als locatie. Verder zijn we naar een van de 4 ondergrondse grotten gebracht die door Noord Korea gemaakt zijn om zodoende een verrassingsaanval te plaatsen. In de grot zijn enkele barrières aangelegd om ervoor te zorgen dat hier niet alsnog gebruik van kan worden. Als afsluiter zijn we naar een modern treinstation geweest dat in gebruik genomen kan worden zodra beide delen van Korea herenigd worden. Het geheel was interessant om gezien en meegemaakt te hebben .

Voor de avond was er een rondvaart op de Han River gepland. Een mooie manier om Seoul in de avond vanaf het water te zien. Erg mooi om te zien om de stad verlicht is ’s avonds. En aangezien dit het laatste weekend was in Seoul stond er een mooi feestje gepland. Op aanraden van Fawad zijn we naar Club Eden geweest. Voor de house liefhebbers onder ons, Funkagenda ging los en wat een avond met lekkere muziek was dat!

Ik hoop jullie een goed beeld gegeven te hebben van onze zaterdag.
Annyong Haseyo, Harry

• 14 April 2010 - 20:11

Imelda:

Wat een vervreemdende ervaring is zo'n grens toch weer. Het heeft met beknotten van de vrijheid te maken.Nooit prettig.

• 14 April 2010 - 20:11

• 14 April 2010 - 20:12

• 14 April 2010 - 20:12

• 24 April 2010 - 20:09

Bob:

Goed verhaal. Volgend jaar de Noord Koriaanse zijde?

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008