De laatste loodjes... - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu De laatste loodjes... - Reisverslag uit Surabaya, Indonesië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

De laatste loodjes...

Door: Patrick

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

29 April 2009 | Indonesië, Surabaya

Na vier weken is onze laatste week van onderzoek aangebroken. De onderzoeken lopen nu ten einde, wat betekent dat we in de afrondende fase van onze onderzoeksreis zitten. De meeste data is verzameld en de meeste teams zijn nu bezig met het verwerken hiervan. Wellicht tijd voor een kleine reflectie op 4,5 week ARP.

Het lijkt nu alweer ontzettend lang geleden dat wij van Schiphol vertrokken met 24 man en onze docent Jan. Het ARP was eindelijk begonnen. Kuala Lumpur, wat een stad! Een mengeling tussen westers en Aziatisch, met op vijf minuten lopen een winkelcentrum, waar we in Nederland niet eens mee bekend zijn. ARP begon met een vliegende start en werkte al gauw harder dan dat zij zelf konden bijbenen.

Na twee weken was het tijd voor Jakarta, een lichte schok voelde ik door de bus gaan toen wij van het vliegveld naar het hotel reden. We zagen mensen die onder de snelweg woonden en het was viezer en drukker dan wij gewend waren. De term R.A.R.P vervaagde snel. Ondanks dat Jakarta vies en druk was, bleken de mensen zeer aardig en behulpzaam. Echter kreeg ARP ook zieken te verwerken. De één na de ander werd ziek en zelfs nu zitten enkele ARP’ers nog aan verschillende medicijnen kuren.

Na twee weken Jakarta en een weekend in Yogjakarta, was het tijd voor Surabaya. Een stad waar weinigs positief vooraf over te vinden was. Echter, na alle slechte verhalen over Surabaya, kan ik alleen maar concluderen dat Surabaya alles behalve een slechte stad is. In vergelijking met Jakarta, is het een stuk schoner, minder druk en wederom zijn de mensen weer zeer behulpzaam. Een prima stad dus om ons onderzoek te beëindigen. Echter staat arm en rijk hier ook weer dicht bij elkaar. Naast de gigantische shoppingmalls en andere luxe warenhuizen, heb je hier ook weer de bedelende mensen en de vele andere gezichten van armoede. Echter is het contrast tussen arm en rijk wel minder dan in Jakarta. Toch blijft het raar om je te beseffen dat sommige mensen hier moeten rondkomen van een paar euro per dag.

Ook staat deze laatste week in het teken van cultuur en verjaardagen. Zoals Lyanne al aangaf ben ik zelf vandaag jarig en morgen is Bart jarig. Ook zullen we donderdag op Koninginnedag, in samenwerking met Unicef een lokale basisschool bezoeken om hier onze handen uit de mouwen te steken. Dat wordt een geweldige ervaring om van dichtbij te beleven! Vrijdag 1 mei wordt Koninginnedag gevierd op het Nederlandse consulaat. Een gezellig, druk programma dat in samenwerking met het afronden van de opdrachten moet zorgen voor een geslaagd
verblijf in Surabaya.

Tot over anderhalve week op Schiphol!
Patrick

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008