Van arm naar rijk in 30 minuten - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu Van arm naar rijk in 30 minuten - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Amsterdam Research Project - WaarBenJij.nu

Van arm naar rijk in 30 minuten

Door: Marno, Nora & RJ

Blijf op de hoogte en volg Amsterdam Research Project

02 Mei 2008 | Brazilië, Brasilia

Lieve Gemma,

Speciaal voor onze trouwste fan Gemma 2 berichtjes op 1 dag! Uiteraard zijn ook alle andere fans uitgenodigd om verder te lezen.

Dinsdag in de namiddag stond een bezoek aan de favela's (sloppenwijken) op het programma. We werden rondgeleid door de organisatie IBISS, een organisatie die al meer dan 20 jaar actief is op het gebied van het verbeteren van de levenssituatie van de meest kansarme bevolking van Brazilië (www.IBISS.info). Tijdens het seminar zal er nog meer aandacht aan dit goede doel gegeven worden! (lees: vergeet dan je portemonnee niet!)

We begonnen bij een schooltje, buurthuis waar kinderen les krijgen en opgevangen worden. De kinderen leren hier lezen, schrijven en rekenen. Tevens kunnen ze hier kennismaken met computers en internet. Dit zorgt ervoor dat ze zo snel mogelijk kunnen instromen op een openbare school of het (legaal) werkende leven in kunnen gaan. Om de kinderen een leuke dag te geven hadden we zelf allerlei spullen (ballonnen, vingerverf, papier, stiften,...) meegenomen om uit te delen. Marno was die dag erg populair. Of het door de voetbal kwam of door zijn inmiddels gebruinde huid zullen we nooit weten...

Vervolgens ging de tour verder langs de 'woningen' en kleine winkeltjes. Zo zagen wij dat de fietsenmaker in Nederland toch echt wel woeker prijzen rekent. Een band plakken kost hier namelijk 25r cent, omgerekend 10 eurocent... Nadat we lang in de zon rondgelopen hadden gingen we de lokale (favela) barman van zijn voorraad bier afhelpen.

Nadat we verscheidene slokken goudgeel vocht achter onze kiezen hadden begonnen wij in onze dengue-proof outfits (lange broek, lange mouwen) de voetbalmatch tegen de lokale gele kanaries. Helaas stokte de laranja mechanica (hint: voetbal '74) een beetje en gingen we er met 3-2 vanaf. Gelukkig begon daarna de 3e helft (inclusief bbq en dans) die we flink gewonnen hebben. Al met al een zeer indrukwekkende middag die we niet snel zullen vergeten!

's Avonds waren we uitgenodigd om met de consul(-generaal) en zijn vrienden koninginnenacht in Lapa te vieren. Hier werd het verschil tussen arm en rijk nog even goed duidelijk gemaakt! Een hoog grijs gehalte en veel social talk, wat de feestsfeer niet ten goede kwam. Gelukkig gingen we daarna de stad in om de nacht even goed te vieren.

Woensdag was alweer de laatste dag in Rio. Nadat we al weer vroeg en intensief aan ons onderzoek zaten betekende dit afscheid nemen van al het moois dat Rio te bieden heeft. In het vliegtuig naar Recife heeft iedereen lekker geslapen. Aangekomen in het hotel was iedereen weer klaar wakker, aangezien het er hier schitterend uit ziet! Groot zwembad, ruime kamers en een mooi uitzicht!

In de namiddag gaat de bus richting Pipa (beach) voor ons laatste ontspanningsweekend. Lekker een weekend uitrusten zodat we de laatste week nog even kunnen knallen voor het onderzoek!

Tot maandag Gemma en de rest!

• 02 Mei 2008 - 21:19

Frans Kroon:

jullie krijgen zo wel een goede indruk van het grote verschil tussen arm en rijk. En straks in Holland allemaal op salsa dansles?
    Geniet nog even van het onderweg zijn.

• 03 Mei 2008 - 10:53

Jan Verhoeven:

Jullie blijven de goede combinatie volgen van veel leren en genieten! De tegenstelling arm-rijk is belangrijk om te weten en er iets mee te doen. Fijn dat jullie iets voor Ibiss gaan doen.
    Werk lekker door maar vergeet vooral niet om er ook van te blijven genieten!
    Groet voor iedereen,
    Jan Verhoeven

• 03 Mei 2008 - 19:53

Gemma:

Hoi Allemaal
    Aaaa wat lief jullie reactie.
    Jullie doen zo jullie best dan is het minste wat je kan doen jullie verslagen volgen en reageren toch?
    Gelukkig lees ik ook veel plezier grandioos.fijn weekend tot maandag.

Groetjes Gemma

• 04 Mei 2008 - 20:31

Wies:

Ik vertrouw er volledig op dat jullie weer een prima ontspannen weekend hebben gehad voordat jullie los gaan in de laatste onderzoeksweek.
    Geniet en heel veel plezier .

• 05 Mei 2008 - 07:52

Oma Van Roxanna:

Lees met open mond aldoor jullie ervaringen .Wou dat ik een vogeltje was.

• 06 Mei 2008 - 22:25

Wim Vleeming:

We zijn net terug uit Ierland en we hebben genoten. Echter geen internet in de buurt. Net alle verhalen weer kunnen lezen. Nog een halve week voor jullie klis en nog 1 1/2 week voor we onze Wolter weer terug zien. We kunnen niet wachten. Het is nu 00:30 uur en ik ga slapen, morgen weer vroeg op.

• 10 Mei 2008 - 23:40

Caecilia:

Hoi Corstiaan & groep!

Wauw, wat een verhalen!

Heel veeel plezier next week, jullie laatste week alweer,time flies!

Greetz,
    Caecilia

Amsterdam Research Project

The ARP is an international research project of the Faculty of Economics and Business Administration at the VU University of Amsterdam in collaboration with Aureus, the study association of the Faculty. We are a group of skilled, ambitious business students in the final years of our study, who will prepare, construct and conduct academic research in emerging markets. This is a part of our Master's of Science curriculum for which we obtain credits. Previous research has been done in, amongst others, Vietnam, Indonesia, Malaysia, South-Korea, Argentina, Brasil, India and South Africa. The ARP of 2017 will take place in Indonesia and Myanmar!

Actief sinds 27 Feb. 2008